Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

vrijdag 3 december 2010

Scheepvaart moet terug naar het zeilschip

De scheepvaart is een van de grootste vervuilers. Terwijl een milieuvriendelijk alternatief voor handen ligt: zeilen. Ondernemer Jorne Langelaan vertelt hoe tijdens TEDx.

Zijn erbarmelijke Engels ten spijt krijgt Jorne Langelaan een overweldigend applaus aan het eind van zijn speech op het TEDx-podium. De kern van zijn betoog is dan ook ijzersterk. Zijn bedrijf Fair Transport bewijst dat gemotoriseerde vrachtschepen vervangen kunnen worden door hybride zeilboten.

Maar ja, waarom zouden we dat doen? Langelaan zet de schokkende feiten op een rij: een groot vrachtschip gebruikt zo’n 100.000 liter motorolie per dag, zestig transportschepen zorgen voor net zo veel CO2-emissie als alle auto’s in de wereld.

De scheepvaart zorgt in totaal voor bijna twee keer zoveel CO2-uitstoot als de luchtvaartindustrie en naar verwachting zal het gebruik van fossiele brandstoffen op zee in 2030 met nog eens 75 procent zijn gegroeid.

Wind
Maar het verhaal van Langelaan wordt nóg deprimerender. Een lekker dagje naar het strand zit er klaarblijkelijk ook niet meer in. Volgens de jonge ondernemer krijg je tijdens een dagje Scheveningen dankzij de scheepvaart net zo veel fijnstof binnen als tijdens een uitje naar het Ruhrgebied, het meest geïndustrialiseerde stukje Europa.

“Maar,” drukt hij het publiek op het hart, “ik ben hier niet om jullie angst aan te jagen. Ik ben hier om te vertellen dat er een oplossing is en dat is het hybride zeilvrachtschip.” Fair Transport heeft al geëxperimenteerd met een gewoon zeilvrachtschip en ervaren dat er geen verschil in snelheid is ten opzichte van een gemotoriseerd vaartuig.

“Zeer grote schepen kunnen gewoon op wind varen. Tijdens de industriële revolutie werd alles nog gewoon per zeilschip onze havens binnen gebracht. Waarom zouden we dat nu, met al onze hoogwaardige technologie, niet kunnen?”

Crisis
Volgens Langelaan zijn de kosten van een hybride zeilschip gelijk aan die van een gemotoriseerd vrachtschip. Doordat de motor vaak niet gebruikt hoeft te worden kost het veel minder brandstof dan gewoonlijk, waardoor de hogere productiekosten worden gecompenseerd.

Toch vormen deze kosten een drempel voor scheepvaarders. “Er is geen enkele goede reden om dit niet te doen, maar de scheepvaart heeft harde klappen van de economische crisis gehad en is vrij conservatief. Uit die hoek zullen de investeringen dan ook niet komen. Daar hebben we jullie voor nodig.”

Bron

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.