Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

donderdag 31 maart 2011

Wetsvoorstel kostendekkende griffierechten


Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft vandaag het wetsvoorstel voor een kostendekkend griffiestelsel voor consultatie naar de belanghebbende partijen gestuurd. Het wetsvoorstel vormt de uitwerking van het regeerakkoord dat bepaalt dat de rechtspraak zal worden bekostigd door degenen die daar gebruik van maken. Uit het voorstel blijkt dat er voor 60 procent van de Nederlandse bevolking een gereduceerd tarief komt. Daarmee voorkomt de minister dat het recht op toegang tot de rechter in het geding zou komen. Niet alleen on- en minvermogenden worden gedeeltelijk gecompenseerd voor de hogere griffierechten, maar ook de middeninkomens krijgen compensatie.

Het standaardtarief voor familiezaken voor de kantonrechter bedraagt € 125. Voor familiezaken en zaken tegen de overheid, zoals Belastingdienst, UWV, gemeente, die voor de rechtbank worden gebracht, wordt € 500 geheven. De hoogte van het griffierecht is voor overige zaken gekoppeld aan de hoogte van het financieel belang van de zaak. Het minimumgriffierecht voor de kantonrechter voor bijvoorbeeld zaken tot € 500 euro bedraagt € 125. Volgens de compensatieregeling betalen onvermogenden, minvermogenden en middeninkomens respectievelijk 25, 50 en 75% van het standaardtarief. Het tarief in hoger beroep en cassatie bedraagt 2,5 maal het tarief in de eerste aanleg.

Bedrijven en stichtingen betalen straks niet meer het dubbel tarief, maar hetzelfde bedrag dat ook natuurlijke personen betalen. Burgers die betrokken zijn in incassozaken blijven in het nieuwe stelsel daardoor ongeveer hetzelfde tarief betalen.

De minister schrijft in de toelichting op het wetsvoorstel dat er drie redenen zijn voor de invoering van kostendekkende griffierechten. De eerste reden is de eigen verantwoordelijkheid van de rechtzoekende. Nu betalen alle belastingbetalers mee aan de rechtspraak, terwijl uit onderzoek blijkt dat het gebruik ervan verre van evenredig over alle Nederlanders is verspreid. Gemiddeld genomen maakt iedere Nederlander één keer in zijn leven de gang naar de rechter, maar in werkelijkheid leggen vooral burgers met de hoogste en de laagste inkomens geschillen voor aan de rechter. Ten tweede past dit wetsvoorstel bij de inzet van het kabinet om te komen tot een beter functionerend rechtsbestel door via kostendekkende griffierechten een meer directe relatie te leggen tussen de rechtzoekende en rechtspraak. Ten derde zijn kostendekkende griffierechten noodzakelijk in het kader van de door dit kabinet voorgenomen bezuinigingen teneinde de overheidsfinanciën op orde te brengen. Conform de bepaling in het regeerakkoord, genereert dit voorstel een netto bedrag van 240 miljoen euro. De minister streeft naar inwerkingtreding van de wetswijziging op 1 juli 2012.

Als het wetsvoorstel in werking treedt zal in alle zaken, behalve bij de kantonrechter, ook de verweerder griffierecht gaan betalen. Bij de Eerste Kamer is bovendien een wetsvoorstel aanhangig dat de grens voor zaken die voor de kantonrechter gebracht worden, moet worden verhoogd van € 5000 naar € 25.000. Ook hier zullen de kosten voor de burger of onderneming dus beperkt blijven. De uitzonderingen op het griffierecht worden gehandhaafd, bijvoorbeeld voor asielzaken, ondertoezichtstellingen, eigen aangifte faillissement en schuldsanering.

Minimumtarief
In het nieuwe stelsel zal voor onvermogenden voor alle typen kantonzaken (handel en familie) en bestuurszaken in eerste aanleg één minimumtarief van 125 euro gelden. Thans bedraagt het minimumtarief voor on- en minvermogenden voor alle civiele zaken 71 euro. In het bestuursrecht wordt gewerkt met een minimumtarief voor een beperkt aantal zaakcategorieën (bijv. sociale uitkeringen, studiefinanciering en huurtoeslag). Dit tarief is 41 euro. Voor alle overige bestuurszaken geldt het standaardtarief van 152 euro, ongeacht de financiële draagkracht van degene die opkomt tegen het besluit. Met het invoeren van één minimumtarief voor onvermogenden wordt een relatief willekeurig verschil tussen civiele en bestuurszaken weggenomen.



Categorie / InkomensgrensInkomensgrens alleenstaandenInkomensgrens samenwonendenPercentage van de bevolking
Onvermogenden
(betalen 25% van basistarief)
€ 17.300 € 24.20027,6%
Minvermogenden
(betalen 50% van basistarief)
€ 24.600€ 34.700 14,7 %
Middeninkomen
(betalen 75% van basistarief)
€ 31.000€ 47.000 17,7%
Totaal60%



Bron

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.