Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

zondag 11 december 2011

Trends in offshore wind: groter, dieper, verder

Meer dan 140 GW aan offshore windinstallaties is momenteel in Europa gebouwd, onder constructie of gepland. Deze installaties zouden voldoende elektriciteit kunnen opwekken voor 130 miljoen Europese huishoudens. Dit maakte de European Wind Energy Association (EWEA) afgelopen week bekend tijdens een door 8.200 deelnemers bezochte conferentie en beurs in Amsterdam.

Twee complete offshore windturbines kan het installatieschip van het in Schiedam gevestigde Huisman Equipment tegelijkertijd vervoeren naar een gewenste locatie op zee. Maar hoe krijg je de immense constructies op de reeds geïnstalleerde funderingen aangebracht, terwijl het schip bij golfhoogtes van enkele meters heen en weer slingert?

Een van de meest gebruikelijke oplossingen is, dat er op de plaats van bestemming vier poten uit het schip naar beneden tot op de zeebodem zakken, die vervolgens het ‘jack-up vaartuig’ boven het wateroppervlak verheffen. De Wind Turbine Shuttle van Huisman maakt echter gebruik van een elegantere oplossing, door bij de kranen met behulp van een dynamisch positioneringsysteem de beweging van de golven te compenseren. Op deze manier bevinden de te monteren windturbines zich continu op een vaste plek ten opzichte van de funderingen en kan de installatie eenvoudig gebeuren. ‘Deze Wind Turbine Shuttle is nog in ontwikkeling’, vertelt Maarten van de Waal, concepts engineer van Huisman, terwijl hij met een schaalmodel de werking van het vaartuig demonstreert. ‘Het vaartuig zal in staat zijn om twee windturbines van elk maximaal duizend ton verticaal te vervoeren. Dankzij deze aanpak is de offshore installatietijd tot een minimum beperkt.’

Huisman was een van de 480 exposanten op de Offshore 2011 windenergiebeurs, afgelopen week in de RAI te Amsterdam. Tijdens de conferentie, die parallel aan de beurs plaats vond, bogen verschillende deskundigen zich over diverse hete hangijzers, waaronder de kwestie of offshore windturbines beter een zogenaamd direct drive aandrijfsysteem kunnen hebben, of dat een ouderwetse, maar kwetsbare tandwielkast meer kans op succes biedt.

‘Er zijn verschillende redenen om een direct drive systeem toe te passen’, vertelde Henrik Stiesdal van Siemens Wind Power, Denemarken, het bedrijf dat op de beurs haar nieuwste 6 MW direct drive windturbine presenteerde. ‘Een belangrijke reden is dat de kosten dankzij deze techniek omlaag gaan, onder meer omdat we de helft minder onderdelen nodig hebben.’ Een ander voordeel zou zijn dat de gondel met rotor slechts 350 ton zou wegen.

Maar Stefan Lammens van de windenergieafdeling van het Belgische Hansen Transmissions gelooft in het gebruik van een versnellingsbak: ‘Het onderhoud is eenvoudig te doen, bovendien ligt het aantal bedrijfsuren met een tandwielkast hoog. Bij een versnellingsbak is ongeveer acht procent van de standstill toe te wijzen aan de tandwielkast. De gehanteerde elektronica bij direct drive systemen daarentegen zorgt voor veel meer problemen.’

Frank Zimmerman van de Duitse windturbinefabrikant REpower benadrukte dat betrouwbaarheid van de offshore installaties van essentieel belang is. Daarmee is volgens hem niet gezegd dat de ene techniek beter is dan de andere; ondanks enkele bedrijven die voor de direct drive techniek hebben gekozen, vertrouwen volgens Zimmermann verreweg de meeste windturbinefabrikanten nog steeds op de tandwielkast.

De trend binnen de offshore wind industrie is ‘groter, dieper en verder’, zo bleek uit het op de conferentie gepresenteerde rapport ‘Wind in our sails’ van EWEA: de huidige generatie offshore windparken bevinden zich op hooguit twintig kilometer afstand van de kust in waterdieptes van twintig meter of minder. Maar een groot aantal van de in aanbouw zijnde windparken zoeken het verderop, tot afstanden van zestig kilometer en waterdieptes tot zestig meter. Er zijn zelfs offshore windparken in de planning die zeedieptes van meer dan zestig meter opzoeken.

In dit laatste geval komen drijvende platforms in aanmerking. Zo vindt op dit moment een proef plaats met de Windfloat, een drijvende constructie met een 2 MW Vestas windturbine, die afgelopen september vijf kilometer voor de noordkust van Portugal is geplaatst. De constructie bestaat uit drie onderling verbonden drijflichamen, die als ballast voor een deel met water gevuld zijn. Als de twaalf maanden durende proef positief uitvalt, zal het platform vanaf 2013 commercieel beschikbaar zijn.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.