Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

woensdag 13 juli 2011

Dockwise zet in op dienstverlening

Dockwise staat sinds anderhalf jaar op de Amsterdamse beurs en heeft een zware periode achter de rug. Nu de markt weer aantrekt, ziet topman André Goedée de toekomst van de olie- en gasdienstverlener optimistischer in. Dockwise, gespecialiseerd in extreem zwaar zeetransport van onder andere olieboor- en productieplatforms en havenkranen met een vloot van 19 schepen, heeft het zwaar door een terugloop van orders uit de haven infrastructuurmarkt.

“We zien de markt sinds het eerste kwartaal weer aantrekken, maar niet zodanig dat prijsherstel mogelijk is”, zegt André Goedée in een interview met NUzakelijk. Over de eerste drie maanden van 2011 boekte Dockwise een nettoverlies van 7,9 miljoen dollar, tegenover een verlies van 3,4 miljoen dollar in dezelfde periode in 2010.

Dip
Een “vechtjaar” noemt Goedée 2011. “Als je kijkt naar de korte termijn is het alle zeilen bijzetten om onze schepen vol te krijgen.” De schepen van Dockwise varen continu, maar de bezetting is in de eerste maanden van het jaar “behoorlijk gedaald” vergeleken met het laatste kwartaal van 2010. “Hoewel de markt moeilijker is dan we hadden verwacht, zagen we deze dip wel aan komen. Ik zou willen dat het herstel sneller ging, maar het is zoals het is.”

Aandelenkoers
Sinds 3 december 2009 heeft Dockwise behalve in Oslo ook een beursnotering in Amsterdam. De huidige koers ligt zo’n negen procent lager dan de beginkoers. Goedée noemt het aandeel “stabiel”. “Sectorgenoot SBM Offshore bijvoorbeeld, heeft een groot percentage verloren en stijgt nu weer snel. Dat soort dramatische dalingen en stijgingen kent ons aandeel niet sinds de notering aan het Damrak.”

Smit Internationale
Is hij tevreden met de prestaties sinds de beursgang? “Het kan altijd beter; ik had verwacht dat we meer zouden profiteren van het verdwijnen van Smit Internationale. Maar gezien de marktomstandigheden ben ik niet ontevreden.” Het zwaartepunt ligt volgens Goedée nu op de notering aan de Amsterdamse beurs. “Maar vanwege een aantal loyale aandeelhouders in Noorwegen, willen we de notering in Oslo ook graag behouden.”

Lange termijn
De bestuursvoorzitter kijkt uit naar 2012 en verder. “De toekomst zie ik optimistisch tegemoet. We verwachten dat toekomstige kwartalen beter gaan worden. Het bewijs daarvoor zien we in het aantal grote orders en contracten dat we voor de lange termijn, met name na 2012, in de wacht hebben gesleept.” De stand van de orderportefeuille per 13 mei 2011 bedroeg meer dan 425 miljoen dollar. Een recenter bedrag kan de topman niet geven. “Wat ik kan zeggen, is dat de portefeuille sindsdien verder is gegroeid.”

Groeiambities
Wat zijn de ambities van Dockwise? “We willen minder afhankelijk worden van de exploratiefase in de cyclus van de olie- en gasmarkt. Daarom gaan we ons naast transport meer en meer toeleggen op dienstverlenende activiteiten rond de productiefase. Denk aan installatiewerk van productieplatformen in diep en ondiep water, zelf of met partners.” Volgens Goedée vragen klanten steeds vaker om een totaalpakket. Die uitbreiding moet een “forse, stabiele tegenhanger” worden van de korte termijnmarkt. Dockwise streeft uiteindelijk naar een 50/50-balans tussen die twee.

Superschip
Verder is Dockwise druk bezig met de bouw van een ‘superschip’ voor het transport van extreem grote, geïntegreerde olieplatformen. Dat schip, 275 meter lang en 70 meter breed met een laadvermogen van ruim 110.000 ton, moet in oktober 2012 in vaart gebracht worden. Voor de bouw investeert Dockwise ongeveer 240 miljoen dollar, waarvan het 45 procent in 2011 betaalt en 55 procent in 2012. Met de huidige FPSO’s (drijvende productie en opslag) duren sleepreizen zo’n vier maanden. Met dit schip moet het vervoer van dat soort grote platformen in minder dan de helft van de tijd kunnen.

Concurrentie
Goedée: “Dat scheelt voor de klant dus meer dan 60 dagen productietijd en bovendien is het onderweg veiliger. Kijkend naar de contracten gaan er in de top van de transportmarkt enorme ontwikkelingen plaatsvinden.” Verwacht Dockwise daar veel concurrentie? “Ik heb nog niet gehoord dat een van onze concurrenten een schip met die afmetingen in ontwikkeling heeft. Wij zijn zeven jaar geleden begonnen met nadenken en in 2009 met de bouw gestart. Dat geeft ons dus een voorsprong in die markt.”

Pirates of the Caribbean
Goedée vindt het jammer dat de scheepvaart in Nederland, van oorsprong een zeevarende natie, niet leeft in de publieke opinie. Vooral in relatie tot de piraterij. Dat komt volgens hem onder andere omdat Nederland zich steeds meer heeft toegelegd op nichemarkten, zoals kustvaart, sleepvaart en baggeren. “Ons gemiddelde voorstellingsvermogen gaat niet verder dan de Pirates of the Caribbean. Mensen maken zich eerder druk over de ov-chipkaart, omdat ze daar dagelijks mee te maken hebben. De scheepvaart staat niet op de radar van de media en daarmee ook niet op die van de overheid.”

Nederlandse vlag
“Alle landen zitten met piraterij in hun maag”, zegt Goedée. Overheden hebben moeite om de grote gebieden te beveiligen en het alternatief, gewapende private beveiliging aan boord, is lastig in verband met wetgeving. Om die reden dreigde Dockwise eind juni niet meer onder de Nederlandse vlag te willen varen. “We zijn nog steeds in dialoog met de overheid. Dat duurt lang, omdat het verschillende ministeries en Kamerleden betreft, die er allemaal een mening over hebben”, vertelt hij. “Het wachten is nu met name op het rapport van de Commissie Wijckersloot. We hopen op een uitvoerbaar compromis, want we blijven liever wel onder de Nederlandse vlag varen.”

Gekaapt
Tot nog toe is er niet veel fout gegaan met Nederlandse schepen, stelt de topman. “Het blijft vervelend dat je ongeveer 100.000 euro per schip per reis extra moet uitgeven en dat de beveiliging voor onze mensen dan nog niet optimaal is. Maar als er een Nederlands schip in de Indische Oceaan gekaapt wordt, zijn de gevolgen niet te overzien.”

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.