Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

woensdag 22 december 2010

Nederlandse bemanningsleden Allure of the Seas trots op allergrootste cruiseschip

Het zou een spannend jongensboek kunnen zijn: van vissersschip tot het grootste cruiseschip ter wereld. Met in de hoofdrol de 36-jarige Henk Tol, van origine visserman in Volendam, opgeklommen tot de rechterhand van een kapitein die verantwoordelijk is voor 130.000 pk en bijna 9000 opvarenden. De afgelopen dagen maakte de splinternieuwe oceaanreus Allure of the Seas (bouwkosten bijna 1,5 miljard, 360 meter lang, 64 meter breed en 65 meter hoog) zijn allereerste vaart met betalende passagiers. Met op de brug, en zelfs af en toe in de gezagvoerderstoel, de jonge Nederlander.

„Ik ben ontzettend trots op wat ik heb bereikt”, vertelt Tol. „Als jonge visser, toen ik met mijn vrienden de Noordzee of het IJsselmeer op ging, droomde ik er al van op een cruiseschip te werken. En het liefst op de allergrootste. Het geeft je een kick om met zo’n luxe schip, met zoveel mensen aan boord, te mogen varen.”

Zestien dekken
Samen met landgenote Pauline van Lenningh (31), die als masseuse werkt in het spa- en healthcenter, vormt Henk Tol de Nederlandse inbreng onder de maar liefst 2400 bemanningsleden van de cruisegigant. Waar Pauline haar fijne kneedwerk verricht in de onderste regionen van het zestien dekken tellende schip, daar is Tol als tweede officier vrijwel altijd op de immense brug te vinden.

Zijn dagen zijn lang, maar daar maalt Henk niet om. Ook van alle feest- en vakantievierende gasten krijgt hij niet echt veel mee. „Het is voor ons buffelen, maar dat geeft niets. We hebben natuurlijk wel zo onze ontspanning in de bemanningsverblijven, maar in al die mooie bars, restaurants en disco’s kom ik niet.” Ook de drank raakt hij tijdens de veertien weken, dat hij op het schip werkt, resoluut staan. „Ik lust best een biertje, maar daarvoor heb ik een té verantwoordelijke baan. Ik bewaar dat voor thuis met mijn vrienden in Volendam.”


Het was aan zijn eigen vasthoudendheid én ambitie te danken dat de Volendammer zit waar hij nu zit. Zijn middelbare school werd namelijk niet echt een succes, waarna een verder leven als visser lonkte. „In de dagen en uren dat ik vrij was, leerde ik de fijne kneepjes van het zeemansvak op de hogere zeevaartschool. Uiteindelijk ben ik twee jaar gestopt met werken om die school af te ronden. Ik was één van de oudste leerlingen.”

Met vrienden en familie maakte hij intussen zelf vele cruises, totdat hij een kans kreeg bij de Holland Amerika Lijn (HAL). Via het cruiseschip The Independence of the Seas , net als de Allure of the Seas eigendom van rederij Royal Caribbean, kwam Tol terecht op zijn droomplek: het grootste cruiseschip ter wereld.

Relatie
Waar Henk Tol zijn carrière van te voren al had uitgestippeld, daar liet zijn Nederlandse medebemanningslid Pauline Lenningh uit Dordrecht zich meer leiden door haar gevoel. Zeven jaar had zij er al opzitten bij verschillende massage- en healthinstituten, zoals Thermen Ridderkerk, toen ze besloot om te gaan werken op het zusterschip van de Allure, de Oasis of the Seas . Dat kwam vorig jaar in de vaart.

„Ik zat daar negen maanden non-stop en werkte twaalf tot veertien uur per dag. Toen ik na die tijd weer thuis was, wilde ik nooit meer naar zo’n schip. Maar toen kwam de Allure en besloot ik toch te gaan. Ik ben ontzettend happy om hier te zijn. Pas in mei van het volgend jaar ga ik weer terug naar Nederland.”

Geen van beide bemanningsleden heeft een relatie. Dat is volgens hen ook veel te lastig om die te onderhouden. „Zo’n relatie op afstand werkt gewoon niet. En om eerlijk te zijn, sta ik er hier ook niet zo voor open. Het leidt toch tot niks”, stelt Pauline resoluut.

Als Henk Tol thuis in Volendam is, woont hij bij zijn moeder. „Een eigen huis aanhouden is niet praktisch. Een vriendin hebben ook niet.” Beide Hollandse ‘avonturiers’ hebben nog wel een droom: kapitein worden en manager van je eigen spa zijn. Henk: „Ik hoop dat het ooit nog eens voorkomt dat ik helemaal zelf verantwoordelijk ben voor zo’n schip. Dán is de cirkel rond!”

Bron

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.