Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

maandag 29 augustus 2011

Cruisen op een zeilschip

Cruisen aan boord van een viermaster is een aparte, onvergetelijke ervaring. Het lijkt wel of je honderd jaar terug in de tijd keert, maar toch kan terugvallen op alle luxe van vandaag. We stapten mee aan boord van de Star Flyer, die zowat alle wereldzeeën bevaart.

Zeg niet zomaar 'cruise' tegen een zeiltocht met een viermaster. Alles aan boord is anders. Slechts honderd passagiers, geen avondjaponnen of eindeloze buffetten, maar een intens samenleven met het reilen en zeilen van het schip.
Niet dat je niet lekker eet, integendeel, maar de sfeer is gezellig en ongedwongen, alsof je met een privézeiljacht vaart. Geen beautysalon en geen casino, 's avonds is het aan de open bar op het dek intens genieten van een voorbijglijdende kust met palmbomen, luisterend naar het geruis van de wind die de zeilen doet opbollen. Het hijsen van de zeilen is trouwens elke avond een kippenvelmoment, de masten zijn romantisch verlicht en uit de luidsprekers schalt 'Chariots of Fire' van Vangelis.

Het want in
Je hoeft niets van zeilen te weten om toch mee aan boord te gaan van zo'n klipper. Wij staan dagelijks op de brug om te kijken wat er gebeurt. "Mag dat wel?", vragen we beleefd aan de kapitein, een Duitser met een verleden in de marine en die tien keer deelnam aan een trans-Atlantische zeilrace. 'Als u in de weg staat, zeg ik het wel', luidt het bondige antwoord, en dus heb je nooit het gevoel dat je stoort. We mogen door de verrekijker de horizon afspeuren, je bent welkom in de stuurcabine en je krijgt een antwoord op je vragen. Aan boord leer je knopen leggen en hoe je de zeilen moet aanspannen. De durfals mogen zelfs in het want klimmen.

Gemoedelijk
Aan boord van de Star Flyer maakt de Belg en eerste stuurman Dominique Rollin deel uit van de bemanning. De vraag is hoe hij op zee terechtkwam, want zijn geboortestad Waver is niet geen havenstad. 'Ik wilde geen nine to five-job, ik wil de wereld zien en dus ging ik naar de Zeevaartschool in Antwerpen. De eerste jaren heb ik gevaren op container- en petroleumschepen. Toen ik een aanbod kreeg van Star Clipper, heb ik meteen toegehapt. Het leven aan boord van een viermaster is afwisselend en gemoedelijk, je vaart bijna altijd langs de kust en er is contact met de passagiers. De Star Flyer is een goed stabiel schip, en bijna de helft van de tijd varen we op zeil. We blijven ongeveer zes maanden aan boord, maar na een maand vasteland roept de zee alweer."

Authentiek
De rederij Star Clipper bezit twee viermasters, de Star Flyer en de Star Clipper, en de vijfmaster, de Royal Clipper. Degelijke schepen die gebouwd zijn op de scheepswerven van Langerbrugge. Die scheepswerven bestaan niet meer. De klippers zijn mooi en authentiek, met veel glanzend gevernist teakhout, koper, mahoniehouten bekleding in de kajuiten. Pure nostalgie. De Star Flyer dateert van 1991, de Star Clipper werd een jaar later te water gelaten. Hun masten zijn met hun 62 meter de hoogste ter wereld.

De opdracht voor de Belgische scheepsbouwers was niet eenvoudig: de klippers moesten zoveel mogelijk beantwoorden aan de hoge eisen van verwende cruisepassagiers, maar het moesten tegelijk ook volwaardige zeilschepen zijn. Je hebt in je kajuit dus geen panoramisch raam, laat staan een eigen balkon, maar wel een ronde patrijspoort. En er wordt echt gezeild. Is er niet genoeg wind, dan helpt de motor een handje. Het schip moet tenslotte een vaste vaarroute afwerken.

De Star Flyer klieft letterlijk door de golven. Af en toe gaat hij wat op zijn zij liggen, zoals het een echte klipper betaamt, maar geen spoor van zeeziekte of een protesterende maag. Ook niet als we de laatste nacht met wind-kracht 8 over de golven gieren.

Waar varen de Star Clippers?
De Star Clippers varen in de zomer op de Middellandse Zee en vanaf de zomer 2012 ook op de Baltische Zee (Oost-Europa, Scandinavië). Een achtdaagse cruise op de Middellandse Zee en de Baltische Zee kan al vanaf 1.240 euro per persoon, in een buitenkajuit met vol pension (maaltijden, water, koffie). Niet inbegrepen zijn vluchten, transfers, havenbelastingen, excursies. Tot 17 jaar korting van 50 procent (Star Clippers).

's Winters steken de zeilschepen de Atlantische Oceaan over naar de Caraïben en de Stille Oceaan. Cruisen met zo'n zeilschip is bovendien een uitstekende gelegenheid om twee landen met elkaar te combineren, zoals Costa Rica en Panama. Een 16-daagse individuele rondreis, waarvan zeven nachten met de Star Flyer Costa Rica-Panama met volpension, kost met de vluchten vanaf circa 4.610 euro per persoon.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.