Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

vrijdag 23 december 2011

Kabinet wil mariniers op VN-schepen

Nederland wil de strijd tegen piraterij voor de Somalische kust uitbreiden met de plaatsing van bewapende mariniers aan boord van VN-schepen. Het kabinet reageert daarmee op een verzoek van de VN-voedselorganisatie WFP.Dat melden bronnen rond het kabinet. In het verleden hebben Nederlandse fregatten VN-schepen naar het door honger en geweld geteisterde Somalië begeleid, maar die bescherming kan doelmatiger en goedkoper. Gesproken wordt over 'autonome detachementen voor scheepsbeveiliging' van tien tot twaalf mariniers per schip. Autonoom betekent dat er geen Nederlands fregat in de buurt hoeft te zijn, en dat mariniers op elk VN-vaartuig vergezeld worden door een kleine medische eenheid (een arts en een verpleegkundige).

Bestrijding piraterij
Nederland doet al jaren mee aan de bestrijding van piraterij in de omgeving van Somalië, zowel onder de vlag van de NAVO als van de EU. Voor de nieuwe operatie vraagt het kabinet toestemming van de Tweede Kamer. De mariniers krijgen volgens ingewijden 'een robuust mandaat', oftewel vergaande bevoegdheden om geweld te gebruiken.

De afgelopen jaren kon marinepersoneel weinig meer doen dan piraten oppakken en terugsturen naar het vasteland. De bestrijding van piraterij in de huidige vorm is peperduur, terwijl Defensie forse bezuinigingen moet doorvoeren. 'Het vergt een enorme capaciteit van de marine om een fregat (met soms meer dan 160 bemanningsleden, red.) naast een langzaam varend schip in te zetten,' aldus een maritiem expert.

Politiek gevoelig
De inzet van mariniers op schepen ligt politiek gevoelig. Nederlandse reders vinden het een plicht van de overheid om 'hun' transporten te beschermen. Dat gebeurt wel, maar volgens het bedrijfsleven niet vaak genoeg. Tot dusverre heeft het ministerie van Defensie elf keer mariniers aan boord van koopvaardijschepen geplaatst. CDA-minister Hillen (Defensie) en zijn VVD-collega Opstelten (Veiligheid en Justitie) vinden dat reders geen particuliere beveiligers mogen inhuren, omdat het monopolie op geweld bij de overheid rust.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.