Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

woensdag 1 december 2010

Reders bewapenen zich tegen piraterij

Een onbekend aantal Nederlandse schepen maakt buiten medeweten van de Nederlandse overheid gebruik van gewapende manschappen om zich te beschermen tegen piraterij in de Golf van Aden, de Indische Oceaan, de Zuid-Chinese Zee en de kustwateren van Nigeria. De dienst wordt onder meer aangeboden door het Amsterdamse beveiligingsbedrijf ESS&SA van de Nederlandse ex-mariniers Jethro Pijlman en Djavan Romney.

Een onbekend aantal Nederlandse schepen maakt buiten medeweten van de Nederlandse overheid gebruik van gewapende manschappen om zich te beschermen tegen piraterij in de Golf van Aden, de Indische Oceaan, de Zuid-Chinese Zee en de kustwateren van Nigeria. De dienst wordt onder meer aangeboden door het Amsterdamse beveiligingsbedrijf ESS&SA van de Nederlandse ex-mariniers Jethro Pijlman en Djavan Romney.


Op bestelling plaatst het bedrijf vier tot zes beveiligers aan boord om piraten af te weren. ‘We werken daarbij uitsluitend met getrainde voormalige Nederlandse mariniers', zegt Pijlman. Hij heeft circa 45 man tot zijn beschikking. ‘Voordeel van het werken met Nederlandse mariniers is dat men elkaar kent en begrijpt. Dat is supermakkelijk. Je kunt wel allemaal verschillende militairen op een schip zetten, maar die begrijpen elkaar misschien niet goed als het er op aan komt. Nederlandse mariniers kennen elkaars tekens.'
Als een reder beveiliging wil, zorgt Pijlman dat de benodigde manschappen en wapens tijdig en op een legale manier op een afgesproken plaats zijn. ‘We hebben dit jaar diverse beveiligingen verzorgd en beschikken over de nodige referenties.'

Huurwapens
Een gewapende beveiligingsploeg kost tussen de 50.000 en 100.000 euro. ‘Het hangt af van het aantal dagen dat beveiliging nodig is en van het aantal mensen dat moet worden ingezet. Meestal komen de kosten echter dichter bij de 50.000 uit dan bij de 100.000', zegt Pijlman. ‘In vergelijking met beveiligingsdiensten uit Engeland, Amerika of Israël, zijn wij goedkoop.'

Afhankelijk van de grootte van het schip worden vier tot zes zeesoldaten ingezet. Aan boord brengen kan via locale patrouilleschepen op zee of in een vooraf afgesproken haven. ‘We beschikken op diverse plaatsen over opstapplaatsen, zoals de Seychellen, Oman, Sri Lanka, Djibouti, Kenia, Nigeria, Singapore en Jemen.

Wapens worden op diverse manieren aan boord gebracht. ‘We smokkelen ze niet illegaal naar binnen. We gebruiken legale methoden. Zo is het in sommige landen mogelijk wapens lokaal te huren en met een exportvergunning van het betreffende land legaal door de verhuurder aan boord te laten brengen. Wij krijgen de wapens onder meer via een samenwerking met de Jemenitische kustwacht. Zij staan ook standby tijdens operaties in de Golf van Aden.'

Afschrikwekkend
De beveiligers beschikken over een selectie aan wapens voor de korte en voor de langere afstand en zien er uit als professionele militairen met kogelwerende vesten, helmen en automatische wapens. Het is de bedoeling dat de zichtbare aanwezigheid van de bewakers voldoende afschrikt om piraten die het schip willen aanvallen te verjagen. ‘Tot nu toe werkt dat goed. Onze mensen zijn nog nooit aangevallen.'

Zodra piraten tot de aanval overgaan, worden ze door de voormalige mariniers warm ontvangen. ‘Wij zorgen altijd voor barrières die het piraten moeilijk maken aan boord te komen en het schip te veroveren', zegt Pijlman. ‘Wij zullen bij een aanval nooit als eersten het vuur openen, maar als de piraten het vuur openen beroepen we ons op ons recht tot zelfverdediging en schieten we stevig terug. We lossen een waarschuwingsschot voor de boeg van het piratenschip en als dat niet helpt schieten we gericht om piratenschip en piraten uit te schakelen. Tot nu toe hebben de piraten echter steeds voor die tijd het hazenpad gekozen om op zoek te gaan naar een makkelijker prooi.'

Rubber kogels
‘Wij bieden reders ook een zogenoemde "non-lethal" beveiliging aan. Daarbij gebruiken we vuurwapens die niet dodelijk zijn en in dezelfde wapencategorie vallen als (op gasdruk werkende) paintballwapens. Hiermee schieten wij .68 (17,2 millimeter rubber kogels) kaliber munitie af. Bij een gericht schot kan deze munitie botbreuken veroorzaken op afstanden tot maximaal 100 meter. De wapens worden internationaal wel gebruikt door politiekorpsen om rellen te bestrijden. Wij bieden deze mogelijkheid aan omdat piraten vaak de aanval staken zodra ze zien dat er een beveiligingsteam aan boord is. Als zij dan alsnog dichterbij komen en wij voor de boeg dreigend op ze schieten, zien ze het verschil niet tussen deze niet-dodelijke wapens en dodelijke wapens en zal de drempel te hoog liggen voor de piraten om de aanval door te zetten. Als zij het toch doen lopen ze de kans botbreuken op te lopen.'

ESS&SA beschikt ook over vier bewapende schepen die kunnen worden ingezet ter bescherming van schepen waarop, bijvoorbeeld vanwege regelgeving van de vlagstaat, geen wapens aan boord mogen worden gebracht. ‘Deze schepen liggen momenteel in havens in Egypte, Sri Lanka, Jemen en Singapore.'

Bron

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.