Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

donderdag 13 januari 2011

Advies: bewapende beveiliging op schepen

De Nederlandse regering moet in de strijd tegen piraten bewapende beveiliging op de koopvaardij toestaan. Schepen moeten hun recht op noodweer kunnen uitoefenen. Dat schrijft de Adviesraad voor Internationale Vraagstukken (AIV) aan de regering.

'Je mag een kapitein het recht op noodweer niet ontzeggen', zegt voorzitter Joris Voorhoeve van de commissie die de mogelijke middelen ter bestrijding van piraterij onderzocht.

Kwetsbare schepen
Vooralsnog is het rederijen die onder Nederlandse vlag varen verboden om bewapend personeel aan boord te nemen. Andere bekende vlaggenlanden zoals Panama, Liberia, Cyprus en Rusland laten het wel toe. De AIV meent dat het in uiterste gevallen voor zeer kwetsbare schepen mogelijk moet zijn dat militairen of bewapende particuliere beveiligers aan boord gaan.

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders juicht het advies toe. 'Het is onbegrijpelijk dat het nog altijd niet is geregeld in Nederland', zegt voorzitter Tineke Netelenbos.

Piraterij neemt toe
Piraterij voor de kust van Somalië is geëxplodeerd in de afgelopen jaren. Op dit moment worden dertig schepen en 680 bemanningsleden vastgehouden door Somalische piraten, zo blijkt uit gegevens van het IMB Piracy Reporting Centre in Kuala Lumpur, Maleisië. Lees hier het het IMB-rapport.

In de eerste twee weken van dit jaar zijn voor de kust van Somalië al weer veertien pogingen tot kaping geweest waarbij twee schepen zijn overgenomen en meer dan veertig bemanningsleden zijn gegijzeld. Sinds 2005 zijn 29 Nederlandse schepen aangevallen door piraten. Alle keren wisten de schepen te ontsnappen.

Miljarden schade
Door het succes van het zogenaamde business model van de piraten stijgen de losgeldbetalingen scherp. In 2009 werd in totaal ruim $80 mln betaald om bemanningen en schepen vrij te krijgen. In 2010 werd het hoogste losgeldbedrag van $9,5 mln betaald voor een Zuid-Koreaanse olietanker. De schattingen van de directe economische schade van piraterij lopen uiteen van $1 tot $16 mrd per jaar, meldt het AIV-rapport.

Bron

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.