Jonge, hoogopgeleide starters zijn door de bank genomen minder 'hip' dan vaak van hun generatie wordt gedacht, blijkt uit onderzoek van Elsevier en SEO Economisch Onderzoek. De pas afgestudeerden lopen niet voorop met de nieuwste gadgets en ook loopt de doorsnee starter niet de deuren van trendy cafés en clubs plat. Dat de gemiddelde starter vooral carrière zou maken via sociale netwerksites is een misvatting. Over het algemeen zet hij sociale media als LinkedIn en Facebook helemaal niet in voor zijn zakelijke netwerk.
Humor
Mannen vinden iets vaker dan vrouwen dat ze gevoel voor humor hebben. Vrouwen geven op hun beurt meer aan dat ze geduldig en empathisch zijn en dat ze over een goed zelfinzicht beschikken. De vrouwen zijn iets minder zakelijk dan mannen en hebben een lager incasseringsvermogen. Technisch, ruimtelijk, commercieel en cijfermatig inzicht blijkt meer van toepassing op mannen dan op vrouwen. En de vrouwen geven vaker aan dat ze in hun werk servicegericht zijn.
Verantwoordelijkheid
De gemiddelde starter doet graag mee met bedrijfsactiviteiten zoals borrels en uitjes. Hij probeert voortdurend op de hoogte te blijven van ontwikkelingen binnen zijn vakgebied. Zowel mannen als vrouwen vinden het niet erg om verantwoordelijkheden naar zich toe te trekken. En de gemiddelde jonge, hogeropgeleide werknemer moppert niet als hij regelmatig moet overwerken. De starters vinden het wel belangrijk om werk en privé van elkaar gescheiden te houden. Maar huisje, boompje, beestje is nog een stap te ver. Ze wachten liever nog even met het stichten van een gezin met kinderen.
Arbeidsmarktonderzoek
De bevindingen komen uit het onderzoek Studie & Werk 2011 van Elsevier en onderzoeksinstituut SEO Economisch Onderzoek. Voor dit onderzoek werden begin 2011 ruim zevenduizend hbo'ers en academici benaderd, ongeveer anderhalf jaar na hun afstuderen. Resultaten van het arbeidsmarktonderzoek verschenen in weekblad Elsevier van week 24.