Onderdeel van de belastingroute is het Ierse dochterbedrijf NS Financial Services, dat treinen aan de NS verhuurt, zegt het spoorwegbedrijf. De treinen zijn op papier Iers, maar hebben nooit in Ierland gereden. Volgens een woordvoerder van de NS is deze constructie ,,volstrekt legaal'' en is het bij vervoerders gebruikelijk om op deze manier eigen materieel terug te leasen. De NS heeft de laatste jaren gemiddeld 9 procent belasting betaald in Ierland. In totaal heeft de belastingroute de Ierse schatkist 94 miljoen euro opgeleverd, aldus de NS.
SP-Kamerlid Farshad Bashir noemt de constructie schandalig en onacceptabel. Hij stelt dat een staatsbedrijf - de Staat is enig aandeelhouder van de NS - het goede voorbeeld moet geven. ,,Dit is echt een voorbeeld van doorgeschoten marktwerking'', stelt Bashir. Hij denkt dat het voor Nederland gunstiger was geweest als hier belasting was betaald. ,,Dat had meer opgebracht. Hier moeten we snel een einde aan maken.''
Volgens de ministeries van Infrastructuur en Milieu en van Financiën staat het bedrijven ,,in beginsel vrij om in het buitenland activiteiten te verrichten''. Daar hoort dan ook bij dat in het buitenland belasting wordt betaald. De NS doet dan ook niets onwettigs, aldus de ministeries. Volgens de departementen zit het dochterbedrijf van NS in Ierland omdat daar het investeringsklimaat voor leasemaatschappijen gunstig is. ,,Maar we hadden liever gezien dat de activiteiten in Nederland hadden plaatsgevonden'', aldus een woordvoerster van het ministerie van Financiën.