Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

woensdag 20 oktober 2010

Ook tonnageregeling voor cruiseschip

In de vennootschapsbelasting wordt de jaarlijkse winst in beginsel bepaald volgens goed koopmansgebruik. Dit betekent dat alle voordelen die voortvloeien uit de onderneming, zijn belast en dat alle ondernemingskosten aftrekbaar zijn. Op deze hoofdregel gelden uitzonderingen. Eén daarvan is het zogenoemde tonnageregime voor zeeschepen. Indien een vennootschap hier om verzoekt en zij voldoet aan bepaalde voorwaarden, wordt de winst die de vennootschap uit zeescheepvaart behaalt, op forfaitaire wijze bepaald, namelijk aan de hand van het tonnage van de schepen. De werkelijke opbrengsten en kosten die betrekking hebben op de zeescheepvaartactiviteiten, zijn dan niet van belang.

De Hoge Raad heeft onlangs beslist dat de tonnageregeling ook van toepassing kan zijn als winstbepalingsmethode van een cruiseschip dat wordt ingezet voor luxecruises. De Hoge Raad kwam hiermee tot dezelfde oordeel als Hof Amsterdam in zijn uitspraak van 14 januari 2009 en bevestigde de uitspraak op vrijwel alle gronden.

Het onderhavige cruiseschip werd geëxploiteerd voor het vervoer van personen volgens een bepaald traject dat van haven naar haven werd afgelegd. Het doel van de cruises was vervoer van personen over zee naar een aantal bestemmingen om hen de mogelijkheid te bieden na aankomst in de haven van de plaats van bestemming van boord te gaan om de desbetreffende bestemming te bezoeken. In dat geval werd het cruiseschip geëxploiteerd voor het vervoer van personen zodat de met die exploitatie behaalde winst was aan te merken als winst uit zeescheepvaart zoals bedoeld in de tonnageregeling. Daarbij stond niet in de weg dat een aangenaam verblijf voor de passagiers aan boord van het cruiseschip tijdens het vervoer naar de plaatsen van bestemming een wezenlijk onderdeel vormde van het reizen met een cruiseschip.

De Hoge Raad bevestigde verder ook het feitelijke oordeel van het hof dat de charterovereenkomst duidelijk meer inhield dan slechts kale verhuur van een schip en dat in civielrechtelijke zin sprake was van een overeenkomst van personenvervoer.

Uitspraak Hoge Raad, 15-10-2010, nr. 09/00759.

Bron

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.