Over veiligheid valt niet te onderhandelen. De EU heeft nieuwe wetgeving nodig voor boorplatforms voor olie en gas om een milieuramp in Europese wateren te voorkomen.
Na de olieramp met een Amerikaans booreiland in de Golf van Mexico deze zomer heeft de Commissie besloten tot een grondige evaluatie van de Europese milieu- en veiligheidsregels voor de olie-industrie.De conclusies waren dat de veiligheideisen in het algemeen streng zijn, maar dat de wetgeving ook tekortkomingen vertoont, doordat de regels verschillen van land tot land maar vaak ook van bedrijf tot bedrijf.
Gemeenschappelijke regels voor de hele EU moeten dit verhelpen, olierampen voorkomen en mens en milieu beter beschermen. In geval van een ongeluk zouden met deze nieuwe regels de verantwoordelijke bedrijven maatregelen nemen en ook de rekening voor het opruimen van de olie moeten betalen.
Volgens deze strengst mogelijke veiligheidseisen
- moeten oliemaatschappijen een calamiteitenplan voorleggen om een boorvergunning te krijgen en bewijzen dat ze in staat zijn de rekening te betalen voor het herstellen van milieuschade,
- moeten onafhankelijke deskundigen het nationale toezicht op de veiligheidsinspecties beoordelen,
- moet de uitrusting van olieplatforms en van mobiele boorplatforms aan de strengste veiligheidsnormen voldoen. Dit geldt met name voor blow-out preventers,
- zijn oliemaatschappijen aansprakelijk voor schade aan het mariene milieu tot 200 mijl (322 km) uit de kust. Op dit moment is de limiet 12 mijl (19 km).
Mens en milieu in kustgebieden zullen beter worden beschermd, ook tegen inkomstenverlies in geval van een ramp. Gemeenschappelijke EU-regels zijn ook goed voor de olie-industrie, die niet langer te maken zal hebben met verschillende voorschriften naargelang de plaats.
De wetgevingsvoorstellen moeten begin 2011 aangenomen worden.
Bron