Minister Maxime Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, CDA) wil iedere euro die hij uitgeeft voor de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE+) efficiënt besteden. De subsidieregeling wordt daarom omgevormd om op korte termijn zoveel mogelijk "meters te maken", zoals dat heet. Alles is gericht op het nakomen van de Europese verplichting 2020. De consequenties hiervan zijn groot. Innovatie heeft geen plaats meer binnen de SDE+. Kleine zonnepanelen ook niet. Bovendien vallen grootschalige bij- en meestook van biomassa en offshore wind buiten de boot.
Verhagen stuurde deze dinsdag de Tweede Kamer de nieuwe invulling van de stimulans voor duurzame energieproductie. Verhagen maakt er in de brief geen enkel geheim van wat hij wil bereiken: "Ik richt de SDE+ op één helder doel. Waar de SDE zich in het verleden op twee doelen richtte: uitrol en innovatie, wil ik de SDE+ focussen op een efficiënte manier van uitrol om stappen te zetten richting de Europese doelstelling van 14% duurzame energie in 2020." Een doel waarvan het behalen steeds vaker in twijfel wordt getrokken. "Hij probeert er het beste van te maken", complimenteert PVDA'er Diederik Samsom de bewindsman, "maar dit is natuurlijk nooit genoeg."
Door die korte-termijnfocus verdwijnen een aantal zaken naar de achtergrond. Een daarvan is innovatie. Net nu de minister officieel het woord 'innovatie' in de naam van zijn ministerie opneemt, verdwijnt de ruimte hiervoor uit de duurzame energiesubsidie. Maar verwijdering uit de SDE betekent niet verwijdering uit het beleid. Verhagen vindt het met het oog op de middellange termijn wel zinvol om duurzame energie-innovatie te stimuleren, maar op andere manieren. Met welk "aanvullend innovatie-instrumentarium" Verhagen op de proppen wil komen blijft in de brief van deze dinsdag onbenoemd.
Andere zaken verdwijnen wel permanent naar de achtergrond. Samsom: "Er wordt rigoureus gekapt met zonne-energie en offshore wind." Dat klopt: kleinschalige zon-pv, de meest overtekende, meest populaire categorie uit eerdere SDE-rondes is door Verhagen opgeheven. Volgens zijn woordvoerder Jan van Diepen met duidelijke reden: de taakstelling rijksambtenaren. Het kabinet Rutte ijvert ervoor om voor EUR 6 mrd in eigen vlees te snijden. De subsidiëring van kleinschalige zonnepanelen was volgens Van Diepen een enorm arbeidsintensieve klus, met aan de opbrengstkant maar weinig duurzame megawatten. Verhagen is niet bereid die middelen te leveren. Evenzo wordt offshore wind niet genoemd in de brief aan de Tweede Kamer. Deze dure optie kan dus niet meer op productiesubsidie rekenen. Onduidelijk is of er innovatie-instrumenten bestaan, en zoja, of deze toereikend zijn om nog iets te kunnen betekenen voor offshore wind.
Ook grootschalige bij- en meestook van biomassa valt buiten de SDE+. Opmerkelijk, want in de woorden van Verhagen is deze duurzame opwekvorm "een kosteneffectieve manier om de duurzame energiedoelstelling in 2020 dichterbij te brengen". Maar: "Deze optie kan snel een fors beslag leggen op beschikbare middelen". Net als bij innovatie gaat Verhagen op zoek naar een manier om deze categorie te stimuleren buiten de SDE+ om. Wanneer die zoektocht tot maatregelen leidt blijft onduidelijk.
Wat gaat er wel gebeuren? Verhagen heeft een creatieve manier gevonden om de SDE+ te stroomlijnen, zoals hij het in de brief noemt. Een belangrijke wijziging is de gefaseerde openstelling van de regeling. De regeling opent in de eerste fase alleen voor stroomproducenten met een maximaal basisbedrag van 9 cent per kilowattuur, of gasproducenten die werken met een basisbedrag van maximaal 79 cent per kubieke meter. Het basisbedrag is de prijs waartegen gemiddeld genomen geleverd kan worden. Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) stelt deze bedragen voor Verhagen op.
De SDE+ gaat in de eerste fase dus open voor producenten onder dit bedrag. Bijvoorbeeld stroom- of gasproducenten met gas uit riool- of afvalwaterzuiveringsinstallaties als brandstof, die volgens ECN 6 cent per kilowattuur of 28,7 cent per kuub als gemiddelde kosten hebben, of afvalverbrandingsinstallaties (Avi's) die tegen 6,2 cent per kilowattuur kosten moeten kunnen produceren. Ook allesvergisting groen gas (73,8 cent per kuub) en waterkracht met een hoogteverschil van vijf meter (7,2 cent per kWh) hebben een basisbedrag dat is vastgesteld onder de 9 cent.
Al deze categorieën kunnen in de eerste fase dingen naar subsidie. Voor alle categorieën tezamen bestaat één subsidieplafond. In de vorige SDE-regelingen kenden de verschillende categorieën hun eigen subsidieplafond, maar daar is Verhagen van afgestapt. Avi's en windmolens strijden om dezelfde duiten. Tot het plafond bereikt is, geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt.
In eerste instantie kunnen dus alleen genoemde producenten met een basisbedrag onder de 9 cent per kWh of 79 cent per kuub aanspraak maken op het publieke geld. Is er na de eerste fase (waarvan de duur onbekend is) nog budget over, dan komt fase 2. Het maximale basisbedrag waarbij gereageerd kan worden gaat naar 11 cent per kilowattuur of 97 cent per kubieke meter groen gas. Categorieën die dan kunnen reageren zijn wind op land (9,6 cent per kWh) en mest co-vergisting groen gas (83,1 cent per kuub).
Is er hierna nog steeds geld over, dan wordt de limiet verhoogd naar 13 cent per kWh of 114 cent per kuub. Dan schuiven aan: biomassaverbranding voor installaties boven de 10 MW (12,1 cent per kWh), waterkracht met een hoogteverschil kleiner dan vijf meter (12,3 cent per kWh). Tot slot fase 4 tot 15 cent per kWh of 132 cent per kuub, voorlopig alleen open voor allesvergisting elektriciteit (13,4 cent per kWh). Het moge duidelijk zijn: de fasering garandeert Verhagen dat de goedkoopste opties in absolute zin er met het grootste gedeelte met de koek vandoor gaan.
De minister van innovatie heeft nog een slimmigheidje bedacht, die innovatie via een achterdeur toch de SDE+-regeling binnentrekt. Elke fase kent een "vrije categorie". Helemaal vrij is deze categorie overigens niet, alleen producenten uit een van tevoren bepaalde categorie mogen hierop inschrijven. De bedoeling is dat producenten op deze manier goedkoper intekenen dan waar ze op papier recht op hebben. Een voorbeeld: wind op land staat op 9,6 cent per kilowattuur. Misschien dat een windboer op een windrijke locatie denkt met een basisbedrag van 9 cent per kWh uit de kosten te komen. Dan tekent hij in op de vrije categorie in de eerste fase. Op die manier is hij er (vrijwel) zeker van dat er budget beschikbaar is. (Overigens denkt Verhagen vanaf 2012 een schifting te maken tussen windmolens op windrijke locaties en windmolens op windarme locaties.)
Innovatieve ondernemers die goedkoper uitkunnen dan de concurrenten worden op deze manier beloond. Behalve de eerder genoemde categorieën kunnen hiervan ook gebruik maken: elektriciteit uit mest covergisting, thermische conversie van biomassa voor installaties kleiner dan 10 MW, zon-PV groter dan 15 kWp, vrije stromingsenergie, osmose en geothermie. Voor al deze technologieën stelt Verhagen dat ze eigenlijk duurder zijn dan 15 cent per kWh of 132 cent per kuub, maar als de producenten het voor die prijs denken te kunnen, houdt de minister ze niet tegen.
Bron
Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.
U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.
Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.
U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.
Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.
30%
Aangifte
AOW
Baggeraar
Belastingdienst
Belastingverdragen
Boorplatform
BSN
Cruise
Digid
Eigen woning
Emigratie
Energie
Expat
Fiscaal partnerschap
GBA
Heffingskortingen
Hypotheek
Offshore
Ombudsman
Pensioen(fonds)
Piloot
Rechtspraak
Rijksoverheid
Rijnvarende
Rotterdam
Scheepvaart
Sociale zekerheid
Spaarloon
SVB
Toeslagen
Tysma|Lems
WOZ
Zeevarende
Zorgverzekering
Startpagina » Offshore » Verhagen knikkert kleine zonnepanelen en offshore windparken uit de SDE-regeling
De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?
Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.
In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!
Populaire berichten
-
The new EU Regulations No 883/2004 and 987/2009 will apply in the relations between Switzerland and the EU-States from 1st April 2012, with ...
-
In deze rekenregels zijn het bruto wettelijke minimumloon, de sociale premies, belastingtarieven en heffingskortingen per 1 juli 2011 opgeno...
-
Spaart u voor een uitkering naast uw pensioen? Vanaf belastingjaar 2011 mag u in uw aangifte alleen nog lijfrentepremies aftrekken die u in ...
-
Een inwoonster van Amsterdam die weigert haar vingerafdrukken te geven, krijgt voorlopig geen nieuw paspoort. De gemeente Amsterdam hoeft ha...
-
De Koninklijke Marine geeft 2, 3 en 4 september acte de présence op de Wereldhavendagen in Rotterdam. Dit evenement laat bezoekers actief ke...
Blogarchief
-
►
2012
(452)
- september 2012 (12)
- augustus 2012 (48)
- juli 2012 (43)
- juni 2012 (53)
- mei 2012 (58)
- april 2012 (57)
- maart 2012 (55)
- februari 2012 (56)
- januari 2012 (70)
-
►
2011
(756)
- december 2011 (68)
- november 2011 (64)
- oktober 2011 (69)
- september 2011 (59)
- augustus 2011 (92)
- juli 2011 (57)
- juni 2011 (90)
- mei 2011 (63)
- april 2011 (48)
- maart 2011 (47)
- februari 2011 (40)
- januari 2011 (59)
-
▼
2010
(190)
- december 2010 (51)
- november 2010 (42)
- oktober 2010 (59)
- september 2010 (38)
In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?
Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.
Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!
Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.
Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?
Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.