Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

zondag 2 januari 2011

Haven Rotterdam vestigt record

De Rotterdamse haven is van de crisis hersteld, met dank aan de economische groei in Azië en Duitsland is de goederenoverslag in . Na het 'rampjaar' 2009 overtrof de overslag dit jaar het record uit 2008 met 2%. Het nieuwe record: 430 miljoen ton.

Ten opzichte van 2009 steeg de overslag zelfs met 11%. Dat maakte president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam Hans Smits gisteren bekend.

De Rotterdamse overslag kreeg een grote impuls van de wereldhandel die met 15% toenam. 'Met name Duitsland heeft ons op sleeptouw genomen', aldus Smits.

Ertsen en schroot
De totale aanvoer van goederen groeide in 2010 met 12% ten opzichte van vorig jaar, tot 306 miljoen ton. De uitvoer nam met 9% toe tot 124 miljoen ton.

Vooral de overslag van ertsen en schroot maakte een spectaculaire sprong van ruim 70%, dankzij de opleving van de industriële productie in Duitsland. De overslag van kolen liep daarentegen bijna 2% terug, omdat eindgebruikers inteerden op hun overtollige voorraden en krachtcentrales overstapten op goedkoper gas. De overslag van nat massagoed, (ruwe olie en vloeibare brandstoffen) steeg 6% tot 209 miljoen ton.

Megacarriers
De Rotterdamse haven bouwt haar leidende positie in de containerhandel tussen Europa en Azië verder uit, doordat de steeds grotere schepen gemakkelijker in Rotterdam terechtkunnen dan bij de concurrentie. Komend jaar zal de haven dat voordeel verder uitbuiten wanneer 49 nieuwe 'megacarriers' in gebruik genomen worden. De overslag van containers groeide in 2010 met bijna 12% ten opzichte van 2009 en 4,7% vergeleken met topjaar 2008. Het marktaandeel van de Rotterdamse haven in Noordwest-Europa steeg afgelopen jaar met 1%-punt tot 38%.

Verlaagde tarieven
De indrukwekkende overslagcijfers zeggen overigens weinig over de winstgevendheid van de rederijen en overslagbedrijven. De bedrijfsresultaten die doorgaans in het voorjaar bekend worden, zullen naar verwachting een minder positief beeld laten zien. Vooral in de containerscheepvaart zijn de tarieven verlaagd om marktaandeel te winnen of behouden.

Naast de hoogste overslag ooit, heeft het Havenbedrijf in 2010 ook voor een recordbedrag van €450 mln geïnvesteerd in de haven. Het bedrijf dat in handen is van de Nederlandse Staat en de Rotterdamse gemeente verwacht komend jaar nog eens €580 mln uit te geven met name aan de ontwikkeling van de Tweede Maasvlakte.

Waarschuwend woord
Ondanks het overwegend goede nieuws kon havendirecteur Smits niet nalaten een waarschuwend woord te spreken. 'Mensen hebben te veel de neiging om de groei van onze haven vanzelfsprekend te vinden.' De voorspelde economische groei van 1,5% in de eurozone steekt schril af tegen die van Azië (6%), Zuid-Amerika (4%) en de Verenigde Staten (2,5%). 'Dat is nogal mager', oordeelde Smits. Daarom is de verwachting dat de overslag in Rotterdam de komende jaren slechts 2% tot 3% zal toenemen.

'De toekomstige groei van de Rotterdamse haven vergt moed om structurele knelpunten aan te pakken', aldus Smits in een duidelijke verwijzing naar politiek Den Haag. Om de concurrentiepositie als 'wereldhandelsknooppunt' te behouden moet het landelijke en lokale bestuur veel sneller tot beslissingen komen.

Westelijke oeververbinding
Concrete problemen die om een oplossing schreeuwen zijn onder meer de aanleg van een westelijke oeververbinding, zodat het wegtransport van de havens in de Maasvlakte niet allemaal door de Beneluxtunnel hoeft. Daarom verlangt Smits komend jaar een besluit over het tracé, zodat in 2014 de eerste paal in de grond kan en de tunnel in 2018 in gebruik wordt genomen. Het Havenbedrijf wil de regie van dit project in handen nemen, net zoals bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte het geval is.

Ook de beslissingen over de ondergrondse opslag van CO2 en de aanleg van windmolens in het havencomplex laten veel te lang op zich wachten, vindt Smits. Regelgeving en besluitvorming voor de haven moet meer 'maatwerk' worden. 'Nu worden we te veel gegijzeld door tegenstrijdige bestemmingsplannen en milieuwetgeving.' Het is hem een gruwel dat een mogelijke verkorting of verlenging van een kade in de Tweede Maasvlakte leidt tot een nieuwe langdurige toetsing van milieueffecten. Ook zouden bedrijven die in de haven willen uitbreiden, volgens de havendirecteur geen lange trajecten moeten doorlopen om toestemming te krijgen.

'We zitten in een te traag tempo', aldus Smits. 'Het gevoel van noodzaak wordt nog onvoldoende gevoeld.' De teksten over minder regelgeving en publiek-private samenwerking in het regeerakkoord noemt hij veelbelovend, maar nu moet de regering volgens hem de woorden nog in daden omzetten.

Bron

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.