Aanleiding voor dit hernieuwde, dringende beroep van beide organisaties op de politiek, is het Schuttevaer-bericht 'Landingsvaartuig wordt piratenjager'. Dat belicht een nieuw initiatief van een bedrijf dat met een schip onder Britse vlag gewapende beveiligers aanbiedt aan reders.
De sociale partners KVNR en Nautilus verzoeken de minister van Defensie 'om met de hoogste denkbare spoed met wetgeving te komen waardoor het recht op zelfverdediging door reders met voldoende waarborgen kan worden ingevuld'. Ze stellen daarin de voorwaarde dat alleen gecertificeerde beveiligingsbedrijven de beschermingstaak van de overheid voor Nederlandse vlagschepen kunnen overnemen, net zoals bij sommige politietaken op het land. De regelgeving dient ook helder de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de kapitein te regelen.
De sociale partners KVNR en Nautilus verzoeken de minister van Defensie 'om met de hoogste denkbare spoed met wetgeving te komen waardoor het recht op zelfverdediging door reders met voldoende waarborgen kan worden ingevuld'. Ze stellen daarin de voorwaarde dat alleen gecertificeerde beveiligingsbedrijven de beschermingstaak van de overheid voor Nederlandse vlagschepen kunnen overnemen, net zoals bij sommige politietaken op het land. De regelgeving dient ook helder de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de kapitein te regelen.
Wildgroei
'De wildgroei aan initiatieven illustreert dat de bescherming door de aanwezige marines tekort schiet om het toenemende geweld van piraterij in de Indische Oceaan en Straat van Hormuz het hoofd te bieden', stellen KVNR en Nautilus. 'Door de bezuinigingen in tal van Europese landen zal dit verder verslechteren. Het kan niet zo zijn dat het Nederlandse kabinet erkent dat de bescherming door de marine terugloopt maar tegelijkertijd geen ruimte wil bieden voor adequate en goedgeregelde zelfbescherming. Het wordt dan ook hoog tijd dat het kabinet privébeveiliging wettelijk regelt. De koopvaardij kan niet onbeveiligd varen in piratengebieden, daarvoor zijn de risico's voor bemanning en schip veel te groot.'