Na de invoering van het nieuwe systeem kan iedereen via een persoonlijke internetpagina een toeslag aanvragen, de actuele stand van zaken bekijken en wijzigingen doorgeven. Met behulp van een voorlichtingscampagne worden de veranderingen aan de toeslaggerechtigden bekend gemaakt. De BelastingTelefoon, balies en hulp- en informatiepunten worden tijdelijk versterkt om eventuele extra vragen op te kunnen vangen.
Verder concludeert onderzoeksbureau McKinsey twee jaar na de eerste doorlichting van de ICT-keten dat de Belastingdienst hier substantiële resultaten heeft geboekt. Het waarborgen van de continuïteit van het productieproces heeft prioriteit gekregen, de structuur van de ICT-organisatie is vereenvoudigd en het collegiaal management afgeschaft. De ICT-kosten zijn afgelopen jaar met 15 % (€ 97 miljoen) gedaald.
Het aantal digitale belastingaangiften is afgelopen jaar met 1,1 miljoen gegroeid naar 7,8 miljoen. Het gebruik van de voorafingevulde aangifte (VIA) steeg met 25 % naar 3 miljoen stuks.