Als het om de haven gaat, staat Amsterdam sinds jaar en dag in de schaduw van Rotterdam. Deze grootste haven van Europa verwerkt honderden miljoenen ton meer goederen en draagt miljarden euro's meer bij aan de nationale economie. Maar de prestaties van de Amsterdamse haven mogen er zijn. In geen enkele andere haven in Europa wordt zoveel benzine overgeslagen. En Amsterdam is cacaohaven nummer 1 in de wereld, stelt topvrouw Meijer nog maar eens vast.
Logistiek knooppunt
Amsterdam wil vooruit. Als zeehaven en als logistiek knooppunt met transportverbindingen over binnenwater en spoor naar het (Europese) achterland. Om in binnen- en buitenland meer armslag te krijgen, is het volgens Meijer noodzakelijk dat Havenbedrijf Amsterdam, nu nog een gemeentelijke dienst, wordt verzelfstandigd. Dat maakt het onder meer mogelijk dat het havenbedrijf meedoet in het management van een buitenlandse haven, bijvoorbeeld in Cyprus op het gebied van de cruisevaart. Daar kan de Amsterdamse haven, met cruiseterminal PTA in huis, van profiteren.
Uitgesteld
De beslissing over de verzelfstandiging is onlangs uitgesteld. De verwachting is nu dat de Amsterdamse gemeenteraad in september of oktober de knoop doorhakt. Ondanks het uitstel is 1 januari 2012 als verzelfstandigingsdatum nog altijd haalbaar, meent Meijer. In eerste instantie komen alle aandelen in handen van de gemeente Amsterdam. Op termijn zouden ook andere overheden (rijk, provincie, gemeenten) een belang kunnen nemen. Volgens Meijer zijn er al gesprekken gaande over de vorming van een regionaal havenbedrijf in het Noordzeekanaalgebied.
Zelfstandig
Havenbedrijf Rotterdam opereert al sinds 2004 als zelfstandige overheidsonderneming, met de gemeente Rotterdam (71 procent) en het Rijk (29 procent) als aandeelhouders, en treedt nadrukkelijk op als 'regisseur' in de regio en het achterland. Zo nam het Rotterdamse havenbedrijf onlangs nog de exploitatie van de zeehaven in Dordrecht over. Een dergelijke leidende rol wil Amsterdam in de toekomst ook gaan spelen.