Het dichtbevolkte Nederland, en vooral de Randstad met bijna 8 miljoen inwoners, is volgens Robertson prima geschikt voor de nieuwe stads-BMW. De afstanden zijn klein, waardoor het bereik van de i3 - zo’n 130 tot 160 kilometer per ' elektrische tankbeurt’ - voldoende is om dagelijks mee te kunnen rijden. Om voet aan de grond te krijgen in Nederland biedt BMW de i3 straks ook aan als lease-auto. Mede om die reden neemt de Duitse autofabrikant ING Car Lease over, een van de grootste autoleasebedrijven in ons land.
,,Nederland is een belangrijke markt voor ons. Het milieu staat daar hoog op de agenda, gesteund door een gunstig belastingbeleid voor groene auto’s'', aldus Robertson. Daardoor slaan dit soort producten volgens hem bij ons veel beter aan dan bijvoorbeeld op de Spaanse markt.
Uiterlijk
Na lang wachten trok BMW vrijdag het doek van haar nieuwe technologische hoogstandjes i3 en i8, een plug-in hybride sportauto. De i3 is qua uiterlijk niet te herkennen als een auto van het Beierse bedrijf, op de kenmerkende niervormige grille na. ,,Hij rijdt wel als een BMW’’, zegt researchdirecteur Klaus Draeger. Met 170 elektrische pk’s sprint de auto van 0 naar 100 in minder dan acht seconden. De lithium-ion accu kan in zes uur worden opgeladen via het stopcontact. Met een snellader is de batterij binnen een uur voor 80 procent vol.
De conceptauto’s worden in september getoond aan het grote publiek op de autotentoonstelling in Frankfurt. Maar pas in 2013 staat de i3 in de showroom. De prijzen zijn nog onbekend, maar de i3 kost straks waarschijnlijk dik boven de 40.000 euro.