Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

dinsdag 30 augustus 2011

Spaargedrag in crisistijd

Een aanzienlijk deel van de spaarders maakt spaarbeslissingen zonder hierbij grondig informatie in te winnen over het spaarproduct en de bank die ze aanbiedt (zie Figuur 1). 40% van de respondenten heeft zich vooraf niet of nauwelijks verdiept in spaarproducten. Het verzamelen van informatie over banken is nog minder populair: 46% van de respondenten wint nauwelijks tot geen informatie in. Slechts een klein deel van de Nederlanders geeft aan veel informatie in te winnen over dit onderwerp.
Daarnaast is onderzocht of spaarders hun spaargeld spreiden over meerdere banken, welk deel van hun spaargeld ze vastzetten en in welke mate ze gedurende de crisis spaargeld hebben verplaatst naar een andere bank (zie Figuur 2). De meeste respondenten doen niet aan het spreiden van spaargeld. Figuur 2 laat zien dat ruim een kwart van de spaarders spaargeld heeft vastgezet. Hierbij gaat het meestal om minder dan de helft van het spaargeld. Tot slot blijkt dat 27% van de spaarders tijdens de crisis spaargeld heeft verplaatst naar een andere bank. In de meeste gevallen ging het hierbij om meer dan de helft van het spaargeld.

Crisiservaringen blijken van invloed te zijn op spaargedrag. Spaarders die hebben ervaren dat hun bank failliet is gegaan of overheidssteun heeft ontvangen, worden voorzichtig. Zo winnen zij relatief veel informatie in over banken en spaarproducten. Ook zijn zij meer geneigd hun spaargeld te spreiden over meerdere banken. Tot slot vergroten negatieve crisiservaringen de kans dat spaargeld wordt verplaatst en de mate waarin dit gebeurt.

Een andere factor die spaargedrag beïnvloedt is de kennis die spaarders hebben over toezicht op banken. Spaarders met goede kennis weten bijvoorbeeld dat toezichthouders niet altijd kunnen voorkomen dat banken failliet gaan. Spaarders met relatief goede kennis over toezicht hebben realistischere verwachtingen ten aanzien van DNB en AFM. Verwachtingen zijn realistisch als ze in lijn zijn met de huidige gang van zaken of wat deze in de toekomst zou kunnen zijn. Zo is het realistisch te verwachten dat toezichthouders informatie over bankspecifieke problemen niet prijsgeven om te voorkomen dat mensen hun spaargeld massaal gaan weghalen. Spaarders met realistischere verwachtingen winnen relatief veel informatie in over spaarproducten en banken. Ook zijn zij sterker geneigd spaargeld te spreiden en minder sterk geneigd spaargeld vast te zetten. Kortom, realistische verwachtingen ten aanzien van toezichthouders leiden tot meer aandacht voor spaarbeslissingen en voorzichtiger spaargedrag. Toezichthouders doen er daarom goed aan om te proberen het kennisniveau van spaarders ten aanzien van toezicht te verbeteren.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.