De ondertekenaars van de overeenkomst zijn minister Hans Hillen (Defensie), M. Timmermans (RVOB), Conny van den Hoff (Den Helder Airport) en wethouder Kees Visser. De luchthaven Den Helder bestaat uit Maritiem Vliegkamp De Kooij (militair) en Den Helder Airport B.V. (civiel) die gebruik maken van elkaars faciliteiten. Met het ondertekenen van de overeenkomst, is de luchthaven behouden voor Den Helder.
Offshore
De luchthaven is van groot belang voor de ontwikkeling van de offshore sector in Noord-Holland Noord, specifiek voor de economische clusters maritiem, offshore en duurzame energie. Het levert ruim 2000 banen op (500 civiel, 250 militair en indirect circa 1500 banen) in de Kop van Noord-Holland. Door de enorme bezuinigingen bij Defensie (structureel circa. € 1 miljard) stond het voortbestaan van Maritiem Vliegkamp de Kooy op het spel. Om de kosten voor het openhouden (€ 9,8 miljoen) te kunnen dragen, heeft Defensie de regio gevraagd haar bijdrage voor civiel medegebruik te verhogen tot € 4,5 miljoen. Den Helder Airport B.V. gaat € 3,4 miljoen betalen aan het RVOB (Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf), de Provincie Noord-Holland draagt € 1,1 miljoen bij.
Centrum van de Noordzee
In het 108 vierkante meter grote Den Helder paviljoen op de Offshore Energy beurs 2011 vinden bezoekers van de beurs een uitgebreide presentatie over de gebiedsontwikkeling haven Den Helder en het regionale offshore gerelateerde bedrijfsleven. Het paviljoen is één van de grootste stands op deze beurs. Deelnemende bedrijven zijn naast de gemeente Den Helder ook Den Helder Airport, DHSS, DHTC, DRM ICT Solutions, Gulf Oil en Peterson SBS.