Doelwit
Het ministerie staat sinds enige tijd toe dat zwaarbewapende mariniers de schepen begeleiden. Het kabinet weigert tot nu toe bewapende particuliere beveiligers op schepen toe te staan. Landen als Denemarken, Spanje en Noorwegen staan dat wel toe. Onlangs is daar het Verenigd Koninkrijk bijgekomen. Nederlandse reders vrezen dat daardoor hun schepen steeds meer in beeld komen als doelwit van kapers in de Indische Oceaan.
Laksheid en onwil
Een woordvoerder van Jumbo Shipping zei 'de laksheid en onwil' van de Nederlandse regering zat te zijn. 'Wij hebben de plicht om onze mensen te beschermen.' De rederij, die met 12 schepen zware lading als hijskranen en materieel voor de olie-industrie vervoert, verwacht aan het eind van deze maand op een eerste schip bewapende beveiligers aan boord te nemen. VVD-Tweede Kamerlid Han ten Broeke stelde vandaag dat de beveiliging verdubbeld moet worden. 'We beveiligen jaarlijks 50 transporten, dat moeten er 100 worden.' Die extra inzet kan volgens hem worden betaald uit de middelen die eerder al beschikbaar zijn gesteld.
Nederlandse belangen
De PVV steunt het voorstel. 'Dit raakt direct de Nederlandse, economische belangen', aldus Kamerlid Marcial Hernandez. 'Het is belangrijk dat die schepen beveiliging krijgen en dat is een taak voor de Staat.' Ook het CDA is voorstander van het vergroten van de capaciteit van de zogeheten Vessel Protection Detachments. Aantallen wil die partij nog niet noemen. 'De vraag is of 100 genoeg is, dat is ook maar een tussenstap', aldus Kamerlid Raymond Knops.