Het 'aanvalsteam' van het bergingsbedrijf, dat zaterdagmiddag al op het eilandje Giglio arriveerde, bestaat in totaal uit zeven man, onder wie twee duikers. Hun eerste opdracht is de staat van het gekapseisde schip in kaart brengen, voor de latere berging. "We willen precies weten hoe stabiel het schip ligt, voordat we onze operaties starten", vertelt Kees van Essen, die de bergingsactie vanuit Rottterdam leidt.
Smit Salvage heeft voorlopig alleen nog opdracht van de eigenaar van het schip gekregen om de brandstof uit het schip te halen. "We moeten hoe dan ook voorkomen dat deze verschrikkelijke scheepsramp ook nog uitdraait op een milieuramp", vertelt Van Essen.
Om de brandstoftanks te kunnen leegpompen, zullen de mannen van Smit deze vanaf de buitenkant van het schip gaan aanboren en dat is nog niet eenvoudig, weet Van Essen. "Er bevinden zich meerdere tanks op verschillende plekken In het schip. Bovendien zijn het moderne tanks, die buitengewoon stevig zijn en ingekapseld in weer andere tanks, om lekkage bij een eventuele aanvaring te voorkomen. " Vanavond nog wordt een vrachtwagen van Smit in Italië verwacht met alle voor de boring benodigde apparatuur.
Over de berging van het schip zelf is Smit nog in onderhandeling met de eigenaar en de Italiaanse overheid. "Maar dat is ook van later zorg. Eerst moeten de overlevenden in veiligheid gebracht worden en de brandstof afgevoerd. Daar wordt nu met man en macht aan gewerkt."