Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

maandag 19 maart 2012

Bezuinigingen en wat ze opleveren

De derde week van de onderhandelingen in het Catshuis is begonnen. Vanwege de mediastilte horen we niks over de voortgang tot er een akkoord is. In de tussentijd geeft vk.nl regelmatig een overzicht van mogelijke bezuinigingsvoorstellen. Vandaag deel 3.

1. De eigen woning tóch aanpakken
Het eigenwoningforfait is een deel van de WOZ-waarde (de virtuele marktwaarde van een woning) dat de huiseigenaar bij zijn of haar belastbare inkomen moet optellen. Dit jaar is dat deel voor de meeste huiseigenaren 0,6 procent van de WOZ-waarde. Verhoogt het kabinet het forfait dan nemen de ontvangsten uit de inkomstenbelasting toe. Tegen zo'n verhoging pleit dat het grote gevolgen kan hebben voor de financiële positie van huiseigenaren met alle macro-economische gevolgen van dien. Ook zorgt een algemene verhoging ervoor dat huiseigenaren met een kleine hypotheek meer belasting betalen dan ze aan aftrek binnen krijgen.

Het verhogen van het eigenwoningforfait is een noodsprong, die waarschijnlijk weer moet worden teruggedraaid als de woningmarkt en dus de hypotheekrenteaftrek hervormd gaan worden. VVD en PVV zijn daar mordicus tegen, maar het is precies wat ze volgens economen moeten doen. De snelste en simpelste manier om via het verhogen van het eigenwoningforfait geld op te halen is een generieke verhoging ervan in 2013. Een verdubbeling van het forfait voor alle huiseigenaren levert volgens een ambtelijke werkgroep ruim 1 miljard euro op.

2. Fiscalisering AOW
Vorig jaar kregen ruim drie miljoen 65-plussers circa 30 miljard euro aan AOW. Gepensioneerden hoeven geen 17,9 procent premie meer te betalen voor die oudedagsvoorziening. Ze betalen over de eerste 19 duizend euro inkomen geen 33, maar 15,1 procent belasting. En tot 33 duizend euro betalen ze geen 42, maar 24 procent. Het schrappen van dit onderscheid is het fiscaliseren van de AOW. Als een 65-plusser hetzelfde belastingpercentage als een 65-minner moet betalen, slaat dat een stevig gat in diens portemonnee. Vooral als die gepensioneerde alleen maar AOW krijgt. Boven een inkomen van ruim 33 duizend euro gelden nu al dezelfde belastingtarieven. Volgens het Centraal Planbureau gaan 65-plus huishoudens daar tot bijna 20 procent op achteruit.

Door de vergrijzing neemt het beroep op de AOW toe - in 2020 zijn er bijna 4 miljoen 65-plussers. Werkgevers en werknemers hebben zich in de SER zeven jaar geleden voorstander van fiscalisering getoond. Ze vrezen dat de AOW onbetaalbaar wordt als ouderen er niet aan meebetalen. Alle partijen, behalve de PVV en de SP, willen de pensioenleeftijd verhogen zodat het beroep op de AOW later komt. Maar de AOW-leeftijd gaat pas in 2020 naar 66 jaar; te laat om nu wat op te leveren.

Het dichten van het gat van de 17,9 belastingtariefprocenten tussen 65-minners en 65-plussers kan snel en iets minder snel. Doet het kabinet dit in één keer dan nemen de belastinginkomsten meteen met circa 9 miljard euro toe. Bij fiscalisering van de AOW in stappen van 4 procentpunt per jaar, incasseert het kabinet volgend jaar bijna 1,8 miljard euro. Tenminste: als de AOW-uitkeringen zelf gelijk blijven.

3. Het opheffen van de provincies
In de provincies gaat ruim 8 miljard euro om. Het rijk draagt via het Provinciefonds jaarlijks ruim 1 miljard bij. Het voorstel de provincies op te heffen, is de afgelopen decennia regelmatig voorbij gekomen, vooral als de opkomst bij de provinciale statenverkiezingen weer tegenvalt. 

Opheffen van de provincies betekent vooral meer taken voor gemeenten. Dat scheelt 'bestuurlijke drukte': overheden lopen elkaar niet meer voor de voeten. En het scheelt 12 duizend gedeputeerden, wethouders, raadsleden en ambtenaren. Het huidige kabinet is evenwel juist doende taken van het rijk over te dragen aan lagere overheden zoals de provincies. Vanzelfsprekend zijn de provincies tegen hun opheffing, hetgeen ze rubriceren als 'randstedelijke waanideeën'.

De drie coalitiepartners VVD, CDA en PVV willen het provinciale takenpakket enigszins (CDA), sterk (VVD), zeer sterk (PVV) inperken. Daar pleiten vrijwel alle politieke partijen overigens voor. Geen enkele partij springt hartstochtelijk in de bres voor de provincies. Een grondwetswijziging en dus nieuwe verkiezingen zijn nodig om de provincies op te heffen. Dat levert volgens de 'bezuinigingsambtenaren' uiteindelijk 1,8 miljard euro op. Volgens de Nijmeegse hoogleraar en provinciehater Michiel de Vries is dat op termijn zelfs 4 miljard. Uit onderzoeken blijkt ook dat provincies en gemeenten met ruim 2 miljard euro minder toe kunnen, temeer omdat enkele provincies miljarden hebben verdiend aan de verkoop van energiebedrijven. Als het kabinet alvast de rijksuitkering aan provincie- en gemeentefonds beperkt en van de lagere overheden een grotere efficiëntie eist, dan kan dat in 2013 circa 800 miljoen euro opleveren.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.