Volgens hoofddirecteur Rob van Lint is de toelatingsprocedure voor kennismigranten nu al geen horde meer. De aanvraagprocedure via de werkgever duurt slechts twee weken. De IND werkt dit jaar verder aan het optimaliseren van de dienstverlening aan bedrijven, instellingen en vreemdelingen die een verblijfsvergunning aanvragen. Dat stelde Van Lint vanmorgen bij de presentatie van de jaarresultaten van zijn organisatie in het Expatcenter op de Amsterdamse Zuid-As.
Nederland blijft aantrekkelijk voor kennismigranten ondanks de economische crisis. Vorig jaar kwamen 5.800 kennismigranten van buiten Europa naar Nederland, waarmee het niveau van voor 2009 geëvenaard is, toen het aantal kennismigranten daalde door de economische crisis. Onder hen bevinden zich 1.880 wetenschappelijk medewerkers, meer dan ooit tevoren. Kennismigranten komen vooral uit India (2.020), de Verenigde Staten (780), Japan (360) en China (320). Zij werken vooral bij bedrijven als Shell, Philips, ASML en Tata International, maar ook bij universiteiten en academische ziekenhuizen. Een kennismigrant mag naar Nederland komen als hij bij een door de IND erkend bedrijf werkt en meer dan 51.000 euro per jaar verdient.
De IND heeft ook maatregelen ingevoerd om misbruik van de kennismigrantenregeling te voorkomen. Getoetst wordt of het salaris wel normaal is voor het werk van de kennismigrant. Daardoor kan een bedrijf iemand niet voor een te hoog bedrag op de loonlijst zetten, en zo misbruik maken van deze regeling. Sinds de invoering vorig jaar is zo’n toets 46 keer gebeurd en heeft 25 keer geleid tot niet-verlening van een vergunning. Ook heeft de IND de lijst met organisaties die gebruik maken van de kennismigrantenregeling opgeschoond. Voortaan staan er alleen nog bedrijven op die daadwerkelijk recent één of meer kennismigranten hebben laten overkomen. De lijst is daardoor geslonken van 6.000 tot 1.500 bedrijven.
De IND heeft meer dan één miljoen telefoontjes gekregen op het informatienummer 0900-1234561. De bereikbaarheid was 84%. Ook de klanttevredenheid van de IND blijft onverminderd hoog. Gemiddeld geeft een vreemdeling de IND na een klantcontact een 7,3 voor dienstverlening. Bedrijven en instellingen geven een 7,2, hoger dan de 6,9 in 2009. Wel is het aantal klachten gestegen. Dit heeft volgens de IND te maken met de soms langere doorlooptijden voor reguliere verblijfsvergunningen. De doorlooptijden voor asielprocedures zijn juist korter dan ooit. 54 procent van de aanvragen wordt afgehandeld binnen de algemene asielprocedure van acht dagen.
Dit jaar zal de IND zich vooral focussen op de overstap naar het nieuwe computersysteem INDiGO. De invoering hiervan moest eind 2010 worden uitgesteld vanwege capaciteitsproblemen van het systeem. Er moet nog veel gebeuren, maar inmiddels is de stukkenstroom binnen de IND gedigitaliseerd en werden 5.000 procedures opgevoerd in het nieuwe systeem.