De scheepvaart van vandaag valt amper te vergelijken met die van toen. De wereldwijde commerciële vloot is aangegroeid tot meer dan 100.000 vaartuigen. De tonnages die worden vervoerd zijn sindsdien met een factor23 toegenomen. Tegen 2015 zouden er jaarlijks 22miljoen passagiers op cruise gaan. Vergeleken met de giganten die zulke gigantische ladingen of passagiersaantallen vervoeren, was de Titanic maar een vissersbootje.
Maar niet enkel de grootte van vloot en schepen is toegenomen, ook de veiligheid is gevolgd. Volgens een rapport van verzekeraar Allianz Global Corporate& Specialty zonk in 2009 één schip per 670 naar de bodem. Dat is een pak minder dan ten tijde van de Titanic, in 1912. Toen keerde één schip op de honderd nooit meer naar de haven terug.
Mens versus techniek
Vooral de technologische vooruitgang heeft bijgedragen aan die positieve trend. De constructiemethoden voor schepen zijn verbeterd en nieuwe technologieën zagen het daglicht, zoals geavanceerde radars en navigatiesystemen per satelliet. Maar dat wil allerminst zeggen dat er geen gevaren meer zouden zijn. En die schuilen dan vooral bij de mens. Volgens Allianz is 75procent van alle ongevallen op zee te wijten aan een menselijke fout. Het gaat dan over vermoeidheid, slechte risico-inschattingen en concurrentiële druk. Zelfs bureaucratie kan onveilige situaties veroorzaken als de toenemende papierwinkel ertoe leidt dat de bemanning zich minder met zijn kerntaken kan bezighouden.
Die bemanning is overigens vaak slecht opgeleid. ‘De groei naar supergrote schepen en de grote kostendruk doen de eigenaars vaak grijpen naar een bemanning uit opkomende landen', klinkt het. ‘Daar zijn de standaarden rond opleiding en beoordeling soms onvoldoende.' Tot slot vormen ook criminele activiteiten, zoals piraterij voor de kust van Somalië, een risico.
Veiligst
Hoe dan ook behoort de scheepvaart nog steeds tot de veiligste transportmiddelen ter wereld. Je bent nog veiliger op een boot dan wanneer je rondwandelt op straat. Al is de boot nemen nog niet even veilig als reizen met de trein, de bus of het vliegtuig. Daar vallen per afgelegde kilometer nog minder doden te betreuren.