Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

donderdag 5 april 2012

Scheepvaart steeds veiliger

Het is bijna honderd jaar geleden sinds de Titanic naar de bodem zonk. Een ook al was er onlangs de ramp met de Costa Concordia, toch is de scheepvaart almaar veiliger geworden. Op 15april is het honderd jaar geleden dat de legendarische Titanic tegen een ijsberg botste. Bij de teloorgang van dat in die tijd grootste schip ter wereld lieten 1.513 opvarenden het leven.

De scheepvaart van vandaag valt amper te vergelijken met die van toen. De wereldwijde commerciële vloot is aangegroeid tot meer dan 100.000 vaartuigen. De tonnages die worden vervoerd zijn sindsdien met een factor23 toegenomen. Tegen 2015 zouden er jaarlijks 22miljoen passagiers op cruise gaan. Vergeleken met de giganten die zulke gigantische ladingen of passagiersaantallen vervoeren, was de Titanic maar een vissersbootje.

Maar niet enkel de grootte van vloot en schepen is toegenomen, ook de veiligheid is gevolgd. Volgens een rapport van verzekeraar Allianz Global Corporate& Specialty zonk in 2009 één schip per 670 naar de bodem. Dat is een pak minder dan ten tijde van de Titanic, in 1912. Toen keerde één schip op de honderd nooit meer naar de haven terug.

Mens versus techniek
Vooral de technologische vooruitgang heeft bijgedragen aan die positieve trend. De constructiemethoden voor schepen zijn verbeterd en nieuwe technologieën zagen het daglicht, zoals geavanceerde radars en navigatiesystemen per satelliet. Maar dat wil allerminst zeggen dat er geen gevaren meer zouden zijn. En die schuilen dan vooral bij de mens. Volgens Allianz is 75procent van alle ongevallen op zee te wijten aan een menselijke fout. Het gaat dan over vermoeidheid, slechte risico-inschattingen en concurrentiële druk. Zelfs bureaucratie kan onveilige situaties veroorzaken als de toenemende papierwinkel ertoe leidt dat de bemanning zich minder met zijn kerntaken kan bezighouden.

Die bemanning is overigens vaak slecht opgeleid. ‘De groei naar supergrote schepen en de grote kostendruk doen de eigenaars vaak grijpen naar een bemanning uit opkomende landen', klinkt het. ‘Daar zijn de standaarden rond opleiding en beoordeling soms onvoldoende.' Tot slot vormen ook criminele activiteiten, zoals piraterij voor de kust van Somalië, een risico.

Veiligst
Hoe dan ook behoort de scheepvaart nog steeds tot de veiligste transportmiddelen ter wereld. Je bent nog veiliger op een boot dan wanneer je rondwandelt op straat. Al is de boot nemen nog niet even veilig als reizen met de trein, de bus of het vliegtuig. Daar vallen per afgelegde kilometer nog minder doden te betreuren.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.