Wat is er nieuw?
Er zijn naast de nieuwe huisstijl verschillende verbeteringen doorgevoerd. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld voortaan in het nieuwe 'Mijn DigiD' instellingen wijzigen en nieuwe functies voor hun DigiD activeren. Wil iemand de beveiliging van zijn DigiD verhogen om misbruik te voorkomen, dan kan hij vanaf nu instellen altijd met een sms-code te willen inloggen, ook al vereist de webdienst dat niet.
DigiD is door de functie 'uitgesproken sms-code' toegankelijker gemaakt voor gebruikers met een visuele beperking. Wanneer zij een sms-code moeten invullen kunnen ze instellen dat ze automatisch worden gebeld op hun mobiele telefoon en wordt de sms-code voorgelezen. Ook voldoet DigiD aan de Webrichtlijnen, die de duurzaamheid en toegankelijkheid van de website vergroten.
Inzage gebruik DigiD
Gebruikers kunnen via Mijn DigiD nu ook inzien wanneer en bij welke instanties zij de afgelopen periode met DigiD hebben ingelogd. Zij hebben hierdoor meer zicht in hun gebruiksverleden, wat bijdraagt aan de veiligheid van het gebruik van DigiD.
Vernieuwing onder de motorkap
De verbeteringen en vernieuwingen van deze versie van DigiD zitten grotendeels ook onder de motorkap. Ze hebben betrekking op de modernisering van de architectuur, het verbeteren van de onderhoudbaarheid en de ondersteuning van belangrijke standaarden. Hierdoor wordt DigiD makkelijker uit te breiden. Bijvoorbeeld voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Een eerste pilot daarmee wordt eind van dit jaar verwacht.
Ontwikkeling
Stichting ICTU is in 2011 begonnen met de ontwikkeling van deze versie van DigiD in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hiertoe werkte ICTU samen met IT-dienstverleners Atos en Digidentity. Logius, dienst digitale overheid, beheert en verzorgt de doorontwikkeling van DigiD.