Bij Heerema zijn ze er apetrots op. Ontwerp, technische voorbereiding en bouw vergden twee jaar. Gemiddeld hebben er voortdurend 175 mensen aan gewerkt. Nu ligt er een imposante, gele kolos op een ponton. De ingewikkelde buizenconstructie meet 160 meter en dat is bijna dezelfde maat als het hoogste gebouw van Rotterdam: Maastoren (ruim 164 meter). Nog een record voor Heerema. De draagconstructie weegt dik negenduizend ton. Dat is het gewicht van vijftig Boeing 747's bij elkaar.
"En veel meer is niet mogelijk omdat er gewoonweg geen kraanschip is dat deze jacket op zijn plaats kan hijsen. Er zijn dus grenzen aan het gewicht van dit soort constructies. De kunst was dan ook het gewicht laag te houden, bijvoorbeeld met dunnere wanddikte, zonder dat de buizen door golfslag verbuigen. Daarom hebben we de constructie op 44 plaatsen versterkt", zegt Cees Spaans, hoofd technologie bij HFG. Het was een precisiekarwei om het gevaarte op de bak te krijgen die naar de plek van bestemming zal worden gesleept. HFG gebruikt daarvoor speciale trailers. In totaal kwamen er 2800 wielen aan te pas om het gevaarte op de drijvende bak te zetten. "Je maakt daarbij gebruik van gunstig tij. Al met al kost het toch een uur of vier."
De voor het Noorse staatsenergiebedrijf Statoil gebouwde jacket, krijgt een plaats op het gasveld Valemon, 160 kilometer ten westen van de Noorse stad Bergen. Het grootste kraanschip ter wereld, de 'Thialf' van zusterbedrijf Heerema Marine Contractors in Leiden, hijst de jacket rechtop en vervolgens netjes op zijn plaats. De 'toren' wordt met zestien palen van zestig meter lang in de Noordzeebodem verankerd. De komende twee jaar wordt uitsluitend geboord. Daarna begint de echte gas- en condensaatproductie en ook pas tegen die tijd wordt een definitief, in Korea gefabriceerd, dek op het onderstel gezet.