Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

vrijdag 15 juni 2012

Uitsluiting groep niet-Nederlanders van kinderbijslag disproportioneel?

Conclusie PG: Feiten: De belanghebbenden hebben kinderbijslag aangevraagd bij de SVB, die de aanvragen heeft afgewezen omdat de belanghebbenden volgens art. 6(2) Algemene Kinderbijslagwet (AKW) niet verzekerd waren. Het bij de Koppelingswet ingevoerde art. 6(2) AKW sluit niet-Nederlanders zonder onvoorwaardelijk verblijfsrecht ex art. 8(a) t/m (e) en (l) Vreemdelingenwet 2000 uit van kinderbijslag.

De Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft geoordeeld dat de uitsluiting van ingezetenen op basis van art. 6(2) AKW 'primair' gegrond is op nationaliteit, zodat zij alleen kan worden gerechtvaardigd door very weighy reasons zoals bedoeld in het Gaygusuz-arrest van het EHRM. De CRvB acht de met de Koppelingswet te bereiken doelen en het daarvoor gebruikte middel op zichzelf aanvaardbaar. Hij acht toepassing van art. 6(2) AKW in beginsel ook evenredig, maar hij maakt een uitzondering voor
  • (i) ouders met kinderen die voor de overheid kenbaar al langere tijd in Nederland verblijven,
  • (ii) waarvan zekere tijd rechtmatig op grond van een voorwaardelijk verblijfsrecht,
  • (iii) die inmiddels een zodanige band met Nederland hebben opgebouwd dat zij geacht kunnen worden ingezetene te zijn in Nederland en (iv) die 'ten tijde in geding' rechtmatig in Nederland verblijven.
Het geschil in cassatie betreft in elk geval het oordeel van de CRvB over de (dis)proportionaliteit van toepassing van art. 6(2) AKW in casu, maar kennelijk ook de geschiktheid van uitsluiting van deze specifieke groep vreemdelingen, nu twijfelachtig is of in hun geval het doel van de koppelingswetgeving (voorkoming van worteling in Nederland) nog bereikt kan worden.

A.-G. Wattel meent met de CRvB dat art. 6(2) AKW indirect onderscheid maakt naar nationaliteit, zodat in beginsel very weighy reasons moeten worden aangevoerd om het gemaakte onderscheid te rechtvaardigen. Dan is de vraag of de door de SVB aangevoerde argumenten voldoende weighty zijn om de uitsluiting ex art. 6(2) AKW geschikt en proportioneel te achten om de op zichzelf gerechtvaardigde doelstelling van de bepaling te bereiken. Er verzet zich zijns inziens geen rechtsregel tegen dat de CRvB bij zijn proportionaliteitsafweging enig extra gewicht toekent aan de door het IVRK beschermde belangen van kinderen.

De CRvB heeft zijns inziens echter onvoldoende inzicht gegeven in zijn proportionaliteitsafweging. Onduidelijk is of hij meent dat als de belanghebbenden inmiddels zodanig in Nederland geworteld zijn dat zij bezwaarlijk nog uitgezet kunnen worden, het met de koppelingswet beoogde doel niet meer bereikt kan worden en daarmee toepassing van art. 6(2) AKW ontoelaatbaar wordt. De CRvB heeft bij zijn proportionaliteitsoordeel voorts niet meegewogen dat (de kinderen van) de belanghebbenden mogelijk in aanmerking komen voor subsidiaire voorzieningen zoals bijstand of de COA-regeling, de beschikbaarheid waarvan zeer wel disproportionaliteit van weigering van kinderbijslag zou kunnen wegnemen.
Ook is de rechtsopvatting van de CRvB onduidelijk omdat hij bij zijn terugwijzing naar de SVB niet zichtbaar onderscheidt tussen belanghebbenden met een (weliswaar voorwaardelijk) verblijfsrecht en belanghebbenden zonder enig verblijfsrecht (illegalen), zodat onduidelijk is wat hij op dit punt van de SVB verwacht.
Uit het arrest Niedzwiecki, waarop de CRvB zijn oordeel mede baseert, kunnen volgens de A.-G. ten slotte geen doorslaggevende gevolgen worden getrokken voor de zaken van de belanghebbenden, onder meer omdat het EHRM in die zaak niet is toegekomen aan de proportionaliteitsvraag en die zaak zelfs opgevat kan worden als een zeker terugkomen op Gaygusuz. Conclusie vernietiging wegens schending of verkeerde toepassing van de discriminatietoets die benodigd is voor de bepaling van de kring van verzekerden en terugwijzing naar de feitenrechter voor feitelijk onderzoek, benodigd voor geschiktheids- en proportionaliteitsoordelen.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.