Eerlijke concurrentie en minder administratieve lasten
Om de economische positie van de zeevaart te versterken streeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) onder meer naar eerlijke internationale concurrentie en minder administratieve lasten. Zo vindt Nederland dat alle landen internationale afspraken moeten nakomen op het gebied van veiligheid, arbeidsomstandigheden en milieu. Ook vindt Nederland het belangrijk dat de instroom in het zeevaartonderwijs omhoog gaat om het tekort aan Nederlandse zeevarenden op te lossen.
Fiscaal beleid stimuleert zeevaartsector
Fiscale stimuleringsregelingen zijn belangrijk voor het behoud van zeevaartactiviteiten in Nederland. Nederland heeft 3 belangrijke fiscale regelingen die gunstig zijn voor de zeevaartsector:
- Het tonnageregime. Dankzij deze regeling valt de belasting voor het bedrijf doorgaans lager uit. Bij het bepalen van de winst wordt namelijk gekeken naar het nettotonnage van het schip in plaats van het feitelijke bedrijfsresultaat.
- De afdrachtvermindering zeevaart. De afdrachtvermindering bedraagt voor een zeevarende die in Nederland woont of in een lidstaat van de EU of EER, 40% van het loon. Voor de zeevarende die niet in Nederland, de EU of een EER-land woont, maar wel loonbelasting en/of premie voor de volksverzekeringen moet betalen geldt een percentage van 10%.
- De (tijdelijke) willekeurige afschrijving voor zeeschepen. Voor bedrijven die geen gebruik maken van het tonnageregime bestaat de mogelijkheid tot willekeurige afschrijving op zeeschepen.
Betere arbeidsomstandigheden voor zeevarenden
Het maritieme arbeidsverdrag Maritime Labour Convention (MLC) uit 2008 bevat afspraken over arbeidsvoorwaarden, sociale zekerheid en leefomstandigheden aan boord voor zeevarenden. Nederland heeft zich in de International Labour Organization (ILO) actief ingezet voor de totstandkoming van dit verdrag. Het maritieme arbeidsverdrag is niet alleen goed voor zeevarenden, het verbetert ook de concurrentiepositie van de Nederlandse zeevaartsector. Het verbetert het ‘gelijke speelveld’ in de mondiale zeevaartsector.
Sterkere zeevaartsector dankzij innovaties
Innovaties versterken de concurrentiekracht van de zeevaart. Om innovaties binnen de sector te stimuleren, heeft de overheid de subsidieregeling maritieme innovatie in het leven geroepen. In de periode 2007-2011 is hiervoor eenmalig 10 miljoen euro beschikbaar. Voorbeelden van innovaties zijn: kennisontwikkeling op het terrein van het sjorren van containers op grote schepen en ontwikkeling van een ballastloos schip. Gezamenlijk maken deze innovaties dat de Nederlandse zeevaart beter kan concurreren en duurzamer en veiliger wordt. 2 instituten die zich sterk maken voor innovatie binnen de Nederlandse scheepvaart zijn de Stichting Nederland Maritiem Land en het Maritime Research Institute Netherlands.
Verdrag over rechten en plichten in zeevaart
Duidelijke regels zijn belangrijk voor een goed werkende zeevaartsector. Omdat zeevaart bij uitstek internationaal plaatsvindt, zijn nationale of regionale regels niet efficiënt. Daarom hebben de Verenigde Naties een nieuw universeel verdrag opgesteld waarin de rechten en plichten zijn beschreven van partijen die betrokken zijn bij een vervoersovereenkomst. Dit verdrag heet Rotterdam Rules en is door vertegenwoordigers van verschillende landen ondertekend. In de verdragstekst is onder meer het volgende vastgelegd:
- De Rotterdam Rules zijn van toepassing op contracten voor goederenvervoer over zee, maar ook op voorafgaand of aansluitend vervoer over land of binnenwateren.
- Er is duidelijker vastgelegd wie waarvoor verantwoordelijk is, bijvoorbeeld bij een gestolen container of schade aan de lading. Hierdoor kunnen eventuele problemen sneller afgehandeld worden en dat bevordert internationale handel en leidt tot een besparing van kosten.