Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

zaterdag 25 juni 2011

Dockwise vlagt uit als kabinet bewapening niet toestaat

Zware-ladingrederij Dockwise uit Breda gaat haar schepen uitvlaggen als de Nederlandse regering geen toestemming geeft voor private gewapende beveiligers aan boord. Volgens de rederij is het anders niet mogelijk schepen, lading en bemanning effectief te beschermen tegen piraten.

‘Engeland en Noorwegen, staan gewapende bewaking op schepen sinds kort wel toe om de toenemende piraterij te bestrijden', zegt woordvoerder Fons van Lith van Dockwise. Portugal en Frankrijk gedogen ze en de Verenigde Staten hebben hun wetgeving eveneens aangepast. ‘Ook Italië beweegt in de richting van gedogen', zegt KVNR-bestuurder Fred van Zeijl, die de afgelopen maanden geen verandering zag in de opstelling van de regering.

De door Joris Voorhoeve voorgezeten commissie Vrede en Veiligheid van de Adviesraad Internationale Vraagstukken, adviseerde eind vorig jaar private beveiliging door gecertificeerde beveiligingsbedrijven toe te staan op kwetsbare schepen. Beveiligingsbedrijven zouden een gedragscode moeten onderschrijven, zoals de in Zwitserland opgestelde ‘Code of Conduct for Private Security Service Providers (CoC), die al door een groot aantal beveiligingsfirma's is ondertekend.

Gedoogbeleid
Van Zeijl is ontevreden over de voortgang van de besluitvorming. ‘De commissie De Wijkerslooth, waaraan minister van Defensie Hillen aanvullend juridisch advies wilde vragen, is nog niet eens benoemd.' Deze week komt de piratenbestrijding aan de orde in het overleg in de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer. ‘Misschien komen we dan verder. Probleem is dat er zonder gewapende beveiligers geen afschrikwekkende werking uitgaat van de Nederlandse vlag, iets waarop Voorhoeve wees als probaat middel om gevaarlijke confrontaties te voorkomen.' Volgens financieel directeur Peter de Wit van Dockwise lopen Nederlandse schepen steeds meer risico nu piraten weten dat er geen gewapende beveiligers aan boord mogen zijn. Dan zal er juist een aanzuigende werking uitgaan van de Nederlandse vlag.

Dockwise is de tweede zware-ladingrederij die dreigt met uitvlaggen om schepen en bemanningen beter te kunnen beschermen. In februari waarschuwde adjunct-directeur Arnold van der Heul van Jumbo Shipping en Kahn Scheepvaart hier ook al voor. ‘De situatie verslechtert met de dag', stelt Van der Heul. ‘We moeten nú de mogelijkheid krijgen onze schepen effectief te beschermen. Er moet snel een gedoogbeleid komen. We kunnen niet meer wachten tot de officiële wetgeving rond is.'

Huilverhaal
Minister Hillen vindt dat reders zeuren. ‘Het is een huilverhaal waar ik niets van begrijp', stelt hij in het Algemeen Dagblad van 14 juni. ‘Onze mariniers varen mee met schepen die grote risico's lopen (tot nu toe twee - red.) en we begeleiden ook konvooien.' De minister vindt dat schepen ook zelf voor betere beveiliging moeten zorgen, zonder inzet van vuurwapens. Hij noemt het knap opportunistisch wanneer schepen dat niet doen en evenmin in konvooien willen meevaren.

Volgens Hillen gaat Nederland, met een groep Noord-Europese landen, de piraten de komende tijd keihard aanpakken. ‘De piraten zullen merken dat de maat vol is. We zullen ze volgen en pakken met nog meer middelen en operaties. Nog meer dan nu zullen militairen koopvaardijschepen begeleiden en in de wateren patrouilleren. We gaan op zoek naar gekaapte schepen die als piratenmoederschip worden gebruikt en naar de 600 gijzelaars. Die moeten vrij.'

De minister stelt tegen inzet van private beveiligers te zijn. Voorhoeve is het niet met zijn visie eens. In het 15 juni gepubliceerde jaarverslag van de KVNR zegt hij het teleurstellend te vinden als de regering de inzet van particuliere bewaking afwijst. ‘De handelsvaart moet zichzelf adequaat kunnen beschermen. In elk geval op risicovolle transporten die de krijgsmacht niet kan of mag beveiligen. Wat dat betreft, heeft het kabinet het in eigen hand. Naarmate Defensie ruimhartiger is in het beschikbaar stellen van militairen, is er minder noodzaak tot de inzet van particuliere beveiligers.'

Makkelijke prooi
Onbeveiligde zware-ladingschepen zijn volgens Van Lith een gemakkelijke prooi (Jumbo heeft er 12, Dockwise 20). ‘Piratenaanvallen zijn ons tot nu toe bespaard gebleven, maar het risico is groot. Onze langzame, diepstekende en slecht wendbare schepen vormen een makkelijk doelwit. Omdat ze kostbare ladingen vervoeren zijn ze veel losgeld waard. We zijn gedwongen veel geld uit te geven aan de beveiliging.' Een transport van Dockwise met een 150 meter hoog boorplatform, dat vorige week in Rotterdam aankwam, moest in opdracht van de ladingeigenaren vanuit Oman worden geëscorteerd door een schip met bewapende beveiligers, omdat geen bewakers aan boord konden worden genomen.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.