Vier jaar geleden nam de directie van Mammoet de beslissing een nieuwe generatie zware transportkranen te bouwen. "In onze sector was toen alles gericht op de bouw van nieuwe kerncentrales", vertelde Roderik van Seumeren, president van Mammoet, gisteren aan de Autrichehaven.
"Dat vraagt kranen met een niet al te grote reikwijdte. We hebben daar niet voor gekozen. We wilden een kraan die kan worden ingezet op allerlei werken, in de offshore, in de petrochemische en in de energiesector. Gelukkig hebben we die keuze gemaakt, want wie had kunnen bedenken dat er problemen zouden kunnen ontstaan met kerncentrales in Japan, in Fukushima." Mammoet koos bewust voor een nieuwe generatie zwaar transport-kranen die over de hele wereld ingezet kunnen worden in meerdere bedrijfstakken en onder sterk wisselende weersomstandigheden, van 40 graden onder nul tot 55 graden boven nul. Jan van Seumeren jr, technisch directeur bij Mammoet: "Dat is belangrijk, omdat de behoefte aan grondstoffen sterk groeit en de winning van grondstoffen vindt op steeds moeilijker bereikbare plekken plaats, in het noorden van Canada en Rusland bijvoorbeeld. Daar zijn dan ook grote installaties nodig."
De eerste kraan bij Westdorpe - opgetrokken uit onderdelen geproduceerd in Polen, Duitsland, Roemenië en ook Nederland - is gelijk ook de langste op de locatie: 160 meter. Mammoet brengt in totaal drie van deze kranen op de markt. Ze kunnen worden opgebouwd tot maximaal 240 meter hoogte. Het bijzondere eraan is dat ze helemaal uit elkaar kunnen worden gehaald en in 200 tot 240 containers kunnen worden verscheept. De opbouw kost tien tot veertien dagen. De enige vereiste om de kraan op te bouwen is dat de ondergrond twintg ton per vierkante meter moet kunnen hebben.
Volgende week wordt de eerste kraan in Westdorpe afgebroken voor transport naar Brazilië. De tweede is ook praktisch gereed, de derde volgt eind dit jaar. De laatste twee worden ingezet in de Verenigde Staten, één in de petrochemische industrie en één bij de bouw van een energiecentrale. Mammoet gaat de testlocatie aan de Autrichehaven straks gebruiken voor op- en overslag van zware ladingen. Met de nieuwe generatie hijskranen denkt het bedrijf voorlopig klaar te zijn voor de toekomst, tot 2025. De totale investering bedroeg ongeveer 160 miljoen euro.