''Met de komst van dit schip stapt de Rotterdamse energiehaven werkelijk de 21e eeuw binnen'', zei Tie Schellekens van het Havenbedrijf Rotterdam zondag. Volgens het havenbedrijf heeft LNG de toekomst nu kernenergie weer ter discussie staat, de olieprijs hoog is en Slochteren ver leeg is.
LNG staat voor liquified natural gas, vloeibaar aardgas. Dat gas wordt vloeibaar gemaakt door er bepaalde stoffen uit te halen en het te koelen tot ongeveer 160 graden onder nul. Daardoor neemt het volume met een factor zeshonderd af, wat enorm scheelt bij transport en opslag. ''Bovendien is LNG niet gebonden aan pijpleidingen, waardoor het letterlijk van overal uit de wereld kan komen'', aldus een woordvoerder van de terminal.
Nieuwe Gate terminal
In Rotterdam wordt het over- en opgeslagen bij de nieuwe Gate terminal, die vanaf september echt moet gaan draaien. De eerste LNG-terminal van Nederland heeft een capaciteit van 12 miljard kubieke meter per jaar. De faciliteit is in meerderheid een joint-venture tussen opslagbedrijf Vopak en Gasunie. Er zijn contracten afgesloten met vijf grote Europese energiebedrijven voor de initiële capaciteit. ''Voldoende om alle 7 miljoen huishoudens in Nederland jaarlijks te voorzien van gas.''
Ladingstroom
Het schip met LNG is bijna 280 meter lang en 42 meter breed. ''Een groot schip kunnen we wel aan in Rotterdam, het aparte is de ladingstroom'', aldus Schellekens. Vanwege die bijzondere lading heeft het Havenbedrijf ''stringente veiligheidsmaatregelen'' genomen. De tanker moet tussen middernacht en 4 uur binnenkomen, omdat het dan niet zo druk is. Normaliter liggen overslagpunten voor LNG in rustiger vaarwater. Het overige scheepvaartverkeer wordt dan ook enigszins aan banden gelegd, andere schepen mogen niet kruisen met de tanker.
Afgefakkeld
Bij het overslaan van het gas van het schip naar de terminal wordt af en toe afgefakkeld, omdat nog niet alle installaties in gebruik zijn. Dat zal ongeveer tien dagen zichtbaar zijn. ''Het affakkelen is veilig, reukloos en zonder uitstoot van roet.''