Binnen 25 jaar varen er volledig onbemande schepen op de trans-Atlantische routes. Dat voorspellen Peter van der Klugt, senior consultant innovatie bij Imtech en een onderzoeksteam van studenten. Het onderzoek maakt deel uit van een innovatietraject van Imtech dat de mogelijkheden van onbemand varen onderzoekt. Grootste obstakel lijkt vooralsnog de acceptatie ervan.
Technisch is het nu al mogelijk schepen onbemand shortsea- en deepsea-reizen te laten maken, al zijn er nog wel obstakels te overwinnen. ‘We moeten de schepen bijvoorbeeld nog voorzien van een goed stel ogen', zegt Van der Klugt. ‘Dat kan door radarsystemen verder te integreren.' Verder zijn goede monitoringsystemen nodig voor zowel de technische als nautische kant. ‘Maar voor zover die techniek er nog niet is, komt die stukje bij beetje al op de markt. Denk bijvoorbeeld maar aan de motormonitoringsystemen van Wärtsilä.'
Het in maritieme automatisering gespecialiseerde Imtech verwacht dat het steeds moeilijker wordt bemanningen aan boord te krijgen en te houden, waardoor een markt voor onbemande schepen zou kunnen ontstaan.