Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

donderdag 1 september 2011

Overheid aan zet bij extra bescherming koopvaardij

De wens van Nederlandse reders tot meer bescherming tegen Somalische piraterij en voldoende beveiliging aan boord van kwetsbare koopvaardijschepen is gerechtvaardigd. Dit moet echter door de overheid zelf worden georganiseerd, zo nodig met inlening van tijdelijk militair personeel. Dit kan door de overheid aan de reders worden doorberekend.

Dat stelt de adviescommissie gewapende particuliere beveiliging tegen piraterij in haar advies dat vandaag aan minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) en Hillen (defensie) is aangeboden. De commissie onder voorzitterschap van J.L. de Wijkerslooth werd door de regering ingesteld om de wenselijkheid en mogelijkheid te onderzoeken van de inzet van particuliere beveiligingsbedrijven bij het beveiligen van Nederlandse koopvaardijschepen tegen Somalische piraten.
Eigen inhuur door reders problematisch
Inhuur van bewapende particuliere beveiligers door reders is volgens de commissie problematisch. Effectieve bescherming tegen de piratendreiging gebeurt door afschrikking met wapens. Lichte bewapening van particuliere beveiligers volstaat niet, zodat ze met zwaardere wapens moeten worden uitgerust. De overheid blijft echter altijd verantwoordelijk voor de regulering en het toezicht op die beveiligers. Dat kan nu is het niet gemakkelijk dat goed en snel op poten te zetten.

Veel aanvragen tot bescherming afgewezen
De commissie heeft vastgesteld dat in de afgelopen jaren in totaal 250 bijstandsaanvragen van Nederlandse reders zijn ingediend bij de overheid ter bescherming tegen Somalische piraterij. Slechts enkele tientallen schepen hebben daadwerkelijk bescherming gekregen door patrouilles en escortes van de marine, of door gewapende manschappen aan boord mee te laten varen. Een groot deel van de aanvragen is vanwege capaciteitsgebrek afgewezen, ondanks dat vele van deze gevallen voldeden aan de criteria voor bescherming.

Capaciteitsuitbreiding kan met tijdelijk militair personeel
Het is volgens de commissie gewenst dat Defensie meer prioriteit wordt gegeven aan de bescherming van kwetsbare transporten Als Defensie niet over voldoende capaciteit beschikt, kan deze op het benodigde niveau worden gebracht door geschikt personeel van kwalitatief hoogstaande particuliere beveiligingsbedrijven in te lenen. Dit personeel kan tijdelijk de status van militair te krijgen, ook als zij niet de Nederlandse nationaliteit hebben, zodat zij onder bestaande wet- en regelgeving vallen bij het dragen en gebruiken van wapens.

Internationale ontwikkelingen van belang
De commissie is echter niet principieel tegen de eigen inhuur van bewapende particuliere beveiligers door reders. Als de overheid niet in staat blijkt het benodigde niveau van bescherming van kwetsbare transporten te bieden dan moet dat alternatief worden overwogen. Ook als op internationaal niveau nieuwe verdragsregels in het leven worden geroepen en andere landen zich grootschalig bij een praktijk van het inhuren van bewapende beveiligers door reders zouden aansluiten, zou Nederland alsnog voor deze optie kunnen kiezen.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.