Overheid en bedrijfsleven werken nauw samen om een veilig werkend systeem van aanlevering van aangiften blijvend te waarborgen. In gezamenlijk overleg is vastgesteld dat de systemen waarmee ondernemers direct of via hun intermediair aangifte doen kunnen blijven functioneren. VNO-NCW, MKB-Nederland, intermediairs, softwareleveranciers en de Belastingdienst monitoren nauwgezet mogelijke nieuwe ontwikkelingen rond de aanlevering van aangiften. Mochten zich verstoringen voordoen dan stellen zij elkaar hier onmiddellijk van op de hoogte. In gezamenlijk overleg wordt in dat geval bepaald welke vervolgacties noodzakelijk zijn.
In de brief van de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Veiligheid en Justitie aan de Tweede Kamer van 5 september 2011 is aangekondigd dat de Belastingdienst coulance zal betrachten in die gevallen waarin het DigiNotar incident leidt tot overschrijding van termijnen voor fiscale verplichtingen. De Belastingdienst en VNO-NCW en MKB-Nederland hebben de volgende invulling aan de coulanceregeling gegeven:
- De coulanceregeling ziet op alle aangiftestromen tussen ondernemers en Belastingdienst die geraakt worden door de DigiNotar-problematiek. Onder de noemer ondernemer wordt in dit verband tevens begrepen de inhoudingsplichtige.
- De Belastingdienst zal onder de coulanceregeling maatwerk leveren.
- Bij het maatwerk geldt als uitgangspunt dat de ondernemer ten opzichte van de Belastingdienst aan zijn verplichting tot tijdige en volledige betaling blijft voldoen.
- In die gevallen waarin het DigiNotar incident leidt tot overschrijding van de termijnen voor fiscale verplichtingen, kan de ondernemer de Belastingdienst verzoeken om uitstel voor het inleveren van de aangifte. De Belastingdienst zal in dat geval coulant zijn bij het beoordelen van het verzoek.
- Doet de ondernemer binnen de alsnog overeengekomen termijn aangifte dan wordt dit niet als verzuim aangemerkt en blijft een boete achterwege.