Raymond Siliakus, beursmanager van Ahoy Rotterdam : 'De afgelopen dagen was Europort het centrum van maritieme innovaties, met bezoekers uit de hele wereld. We hebben vele in het oog springende stands op de beurs gehad. Toonaangevende technologie en slimme oplossingen werden gepresenteerd, waarvan we zeker weten dat zij een positieve impuls geven aan de maritieme industrie.'
Het groene en duurzame karakter van de maritieme branche werd duidelijk in beeld gebracht door de op de beurs uitgezette Groene Route met 48 bedrijven. Een belangrijke taak voor de sector is om ook in de toekomst gekwalificeerd personeel op te leiden. In dit kader heeft Europort in samenwerking met Proeftuin Maritieme Innovatie een prijsvraag uitgeschreven onder studenten om het schip van de toekomst te ontwerpen. De winnaar was Eric Vermeij met de Utra Large Crude Clipper.
Record standhouders
'Aan het aantal exposanten is niet te merken dat er een crisis is, het record is wederom verbroken door Ahoy', zei Mieke Bakker-Mantjes, algemeen directeur van Scheepsbouw Nederland. 'Maar de crisis is zeker onderwerp van gesprek, vooral omdat er momenteel parallel zoveel gebeurt in Europa.'
Ger Monster, managing director van Ned Marin Services BV beaamt dat de crisis ver weg lijkt: 'Het is de eerste keer dat wij aan Europort deelnemen, maar we hebben nu al ingetekend voor 2013. Voor onze productlancering van USAF is wereldwijd interesse getoond en wij hebben goede orders geschreven op de beurs. Het komende jaar zijn we er druk mee om die te verwerken.'
Ook Peter Mijnster, vertegenwoordiger van Mennens, heeft veel orders geschreven: 'Mijn visitekaartjes zijn op, ik heb veel beslissers ontmoet.' Steef Staal, directeur van Damen Marine Components geeft aan dat Europort 2011 erg goed en levendig was: 'Wij hebben veel gesprekken gevoerd met potentiële klanten van over de hele wereld; uit Brazilië, Spanje, Duitsland, Zweden en uit andere landen. Iedereen lijkt erg optimistisch en de markt is absoluut in beweging.'
Alle segmenten
Alle segmenten van de maritieme industrie waren goed vertegenwoordigd op de beurs, met name de binnenvaart, zeevaart en de offshore. 70% van de bezoekers was direct betrokken bij het nemen van beslissingen, waarvan bijna 20% als eindbeslisser. Scheepseigenaren, scheepsmanagement, scheepsbouwers, scheepsreparateurs en –onderhoud behoorden tot de kern van de bezoekersdoelgroep. Naast contact met de ruim 1.000 exposanten, bezocht een groot deel van de bezoekers het congresprogramma dat voor ieder wat wils bood.
Over het algemeen wordt de aanwezigheid van alle maritieme sectoren goed gewaardeerd. Van zeevaart, offshore, baggerij en marine tot constructieschepen, binnenvaart, visserij, workboats en megajachten. Veel exposanten geven aan serieuze zaken te doen. Daarnaast hebben diverse internationale handelsdelegaties een bezoek gebracht aan de beurs.
Siliakus: 'Ik denk dat de kracht van Europort schuilt in het samenkomen van toeleveranciers die aan de hele maritieme branche leveren. Van offshore tot binnenvaart, alle sectoren zijn hier bij elkaar. En dat is een voordeel. Een toeleverancier van de zeevaart kan hier ook contacten leggen met binnenvaartwerven of met werven die passagiersschepen bouwen of een toeleverancier van de binnenvaart kan proberen zijn producten ook te leveren aan de offshore.'
Volgens Siliakus was ook de binnenvaart ruimschoots vertegenwoordigd op Europort. 'We hebben het Binnenvaarthuis, de Werkendamgroep, Alphatron en nog veel meer echte binnenvaartstandhouders. Europort blijft een vakbeurs voor binnenvaart en visserij. Zo zijn we ooit begonnen en dat blijven heel belangrijke sectoren voor ons.' Siliakus is er ook trots op dat Europort steeds internationaler wordt. 'We hebben steeds meer standhouders van over de hele wereld en ook steeds meer internationale bezoekers.'
Geavanceerde technologie
Moritz Krijger, algemeen directeur van Alewijnse Marine Technology, was spreker op een van de Advanced Technology Conferences. Hij benadrukt het belang van geavanceerde technologie in de Europese maritieme industrie. 'Veel van de technologieën die wij op Europort laten zien, zijn het resultaat van samenwerking in de industrie. Er is absoluut behoefte aan innovaties en aan beurzen als Europort om deze te laten zien. Wij komen hier in contact met scheepswerven, scheepseigenaren, ontwerpers van schepen en industriële partners.'
Bij het matchmaking evenement MariMatch, aan het begin van de beursweek, werden zo’n zeventig bedrijven uit verschillende landen één op één aan elkaar gekoppeld. SecDoc Security organiseerde op de laatste beursdag het Anti-piracy Forum. In de compleet gevulde congreszaal vonden levendige discussies plaats over de maritieme veiligheid.
Europort China
Nadat Ahoy het Europortconcept succesvol exporteerde naar Turkije en Roemenie, vindt volgend jaar voor het eerst CIMPS Europort in het Chinese Nanjing plaats van 23 tot en met 25 mei. Nanjing ligt midden in de regio waar heel veel scheepswerven zitten, ongeveer tweederde van alle Chinese werven. 'Er worden daar allerlei schepen gebouwd', zegt Siliakus. 'Binnenvaartschepen, maar ook complexe schepen voor de offshore en veel werven doen mee. Provincie en stad ondersteunen de beurs, heel belangrijk in China. Ik denk dat Europort daar kans van slagen heeft.'
Europort Romania vindt plaats van 8 tot en met 10 mei 2012 en Europort Istanbul van 20 tot en met 23 maart 2013. Van 5 t/m 8 november 2013 is het dan weer de beurt aan Europort Rotterdam.