De relatief geringe hoeveelheid ijs op de Baltische Zee betekent dat het scheepvaartverkeer, belangrijk voor het vervoer van met name olie, deze winter snel kan varen. Behalve voor een snelle dienstverlening, zorgt het dunne ijs ook voor lage charterkosten. Aframax-tankers verdienen gemiddeld 12.625 dollar per dag, volgens twaalf analisten die Bloomberg heeft geraadpleegd, waar op de Baltisch-West-Europese route rekening was gehouden met 19.784 dollar per dag.
Een van de consultants stelt tegenover Bloomberg dat het huidige seizoen voor verladers ‘een soort kerstshopseizoen voor aframax-schepen’ is. De Baltische Zee is goed voor 12 procent van de wereldwijde vraag naar Aframax-tankers.
Het ijs in de Baltische Zee bedekt momenteel circa 29.000 vierkante kilometer. Dat is weliswaar bijna gelijk aan de oppervlakte van België, maar een jaar geleden rond deze tijd waren de omstandigheden voor het scheepvaartverkeer met 163.000 vierkante kilometer ijs een stuk lastiger.