Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

woensdag 15 februari 2012

Spanjaarden in actie tegen Nederlandse scheepsbouw

Werknemers van Spaanse scheepswerven in Galicië zijn afgelopen week massaal de straat op gegaan. Ze zijn bang hun baan kwijt te raken nu Brussel een financiële steunmaatregel heeft verboden. Vooral Nederlandse werven hadden geprotesteerd tegen de regeling die zij als illegale staatssteun beschouwen. Ze zouden daardoor veel orders zijn misgelopen.

De Spaanse tax lease is een tamelijk ingewikkelde constructie waarbij nieuwe schepen versneld mogen worden afgeschreven. Dit betekent dat de betrokken bedrijven en investeerders minder belasting over hun winst hoeven af te dragen. Het belastingvoordeel werkt door voor alle deelnemers in de hele keten van deze constructie van scheepsbouwer tot investeerder en uiteindelijke afnemer van de schepen. Het betekent per saldo dat de Spaanse scheepsbouwers hun schepen bijna een kwart goedkoper kunnen aanbieden dan een Nederlandse werf.

Weggeblazen
‘Dat is aanzienlijk’, stelt redacteur Hans Heynen van Schuttevaer, het weekblad voor de maritieme sector. ‘Want dat is wat je ongeveer kunt verdienen op een schip als een werf in Nederland het schip bouwt. Als zij 24 procent goedkoper ofreren dan word je weggeblazen.’ Een aantal orders voor specialistische schepen is in Spanje terecht gekomen. ‘Zo heb je bijvoorbeeld scheepswerf Naval. Daar heeft de grote Belgische baggeraar Jan de Nul vier grote schepen besteld, drie hopperzuigers en een valpijpschip. Dan praat je over hele dure schepen die je neus voorbij gaan.’

Veel geld verloren
Vier jaar na de start van de regeling in 2002 kaartte Scheepsbouw Nederland, de koepel van Nederlandse scheepsbouwers, de zaak al aan bij de Europese Commissie. Krikke, woordvoerder van Scheepsbouw Nederland, erkent dat Nederlandse scheepswerven ‘heel veel geld’ hebben verloren door het belastingvoordeel dat de Spaanse werven krijgen. Een deel van de Spaanse pers legt de schuld nu bij Nederlandse werven. Maar Scheepsbouw Nederland, vindt het geen ruzie tussen Spanje en Nederland. ‘We onderkennen de sociale gevolgen, maar werkgelegenheid moet je nooit in stand houden onder niet correcte voorwaarden. Dan ben je verkeerd bezig’, zegt woordvoerder Krikke.

Sociale onrust
De Europese Commissie is in juni 2011 een formeel onderzoek gestart. Als het inderdaad gaat om ongeoorloofde staatssteun zal Spanje het geld alsnog moeten terugbetalen. In een voorlopige conclusie heeft de Europese Commissie de Spaanse werven al verboden om nog langer gebruik te maken van de belastingconstructie. Dat heeft op zijn beurt geleid tot grote sociale onrust in het economisch toch al zo geplaagde Spanje. Vorige week demonstreerden 5.550 Spaanse scheepsbouwarbeiders in Galicië drie dagen lang tegen het sluiten van de regeling, omdat ze hun baan dreigen te verliezen. ‘Dat treft duizenden families in Vigo en in de rest van Spanje’, zegt Hans Heynen van het weekblad Schuttevaer. ‘Die raken hun baan kwijt’.

Nieuw systeem
Vanuit Spanje reageert Asime, een koepelorganisatie van metaalbedrijven in Galicië. Woordvoerder Enrique Mallon noemt de Spaanse tax lease een legaal systeem dat te goeder trouw is opgezet. ‘Naar wij weten bestaan in alle landen van de EU mechanismen van steun aan scheepswerven door middel van belastingvoordeelen, opleidingstrajecten, onderzoek en ontwikkkeling, en innovatie.’ Spanje studeert al op een nieuw systeem om scheepsbouwers te steunen. Asime vraagt om gelijke voorwaarden in heel Europa zodat bedrijven vrij met elkaar kunnen concurreren. Woordvoerder Mallon: ‘Een geharmoniseerd systeem in de hele EU met de relevante controles.’ Scheepsbouw Nederland heeft geen enkele moeite met gelijke concurrentie. ‘Op de lange termijn zijn Europese werven gebaat bij een gezonde bedrijfstak’, zegt woordvoerder Krikke.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.