'De dragende constructie houdt het niet meer, we vrezen dat de Costa Concordia helemaal kan instorten,' zo laat een scheepsingenieur weten aan de regionale krant Il Tirreno. 'De Costa Concordia is niet gebouwd om op een rots te liggen en tegen de kliffen gebeukt te worden. Het schip is gebouwd om de druk van het water te weerstaan als het vaart, niet als het gekanteld op haar zij op een rots ligt,' aldus de ingenieur.
Nieuwe scheur
Ook een reddingswerker ter plekke laat weten dat het slechts een kwestie van tijd lijkt voor het schip uiteen valt en zal zinken. 'Onder het schip heeft zich een nieuwe grotere, scheur gevormd.' Een commissaris van de hulpdiensten ontkracht het verhaal over het gevaar voor totale instorting. Hij laat weten aan de Italiaanse Metro dat berekeningen door specialisten van de Universiteit van Florence geen afwijkingen melden over de huidige stabiliteit van het schip.
Milieuramp
Nog altijd bevindt zich 2.400 ton olie in de 15 tanks van het gigantische cruiseschip dat strandde op vrijdag 13 januari voor de kust van het Italiaanse plaatsje Giglio. Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit pompt de olie uit de tanks en De Duitse krant Bild laat op zijn website weten dat het nog zeker 26 dagen duurt voor alle olie uit het schip is. Naast de olie benadrukt Greenpeace in Italië dat het ook van het grootste belang is dat zaken als gordijnen, tapijten, crèmes, wasmiddelen, schilderijen etc. ook uit het schip worden gehaald. Het Italiaanse Messaggero bericht op zijn website dat deze de producten en middelen bij een te lang verblijf in het water, langzaam schadelijke chemicaliën gaan uitstoten die volgens de milieuorganisatie grote gevolgen kunnen hebben voor het plaatselijke milieu.
Tijdbom
Het cruiseschip wordt dan ook omschreven als een tikkende, ecologische tijdbom, die van grote invloed kan zijn op het besmetten van het zeewater. De olie in het schip is van een extra gevaarlijk schadelijk soort vanwege de hoge dichtheid. Mocht het de zee in lekken zou dat de ramp voor Giglio en de omgeving, die ook deel uitmaakt van een walvisreservaat, compleet maken. Eerder werd nog gedacht dat het wrak tot het einde van dit jaar zou blijven liggen en werd geschat dat de bergingswerkzaamheden nog ongeveer 7 tot 10 maanden in beslag zouden nemen.