"De nieuwe regels zullen de werking van de interne markt versterken door de sociale bescherming van een groot aantal mobiele werknemers in de EU te verbeteren", verklaarde Milan CABRNOCH (ECR, CZ) die de wetgeving door het Parlement heeft geleid. De wetgevende resolutie werd aangenomen met 540 stemmen voor, 19 tegen en 30 onthoudingen.
De nieuwe regelgeving introduceert het concept "thuisbasis" voor de bemanning van vliegtuigen. De thuisbasis is de plaats waar piloten en cabinepersoneel hun dienstperiode gewoonlijk beginnen en eindigen en waar de exploitant geen verantwoordelijkheid draagt voor de accommodatie van de bemanning. Stewardessen, stewards en piloten zouden voortaan recht moeten hebben op de sociale zekerheidsgaranties in het land van hun thuisbasis, zo stelt de tekst. Een aantal budget luchtvaartmaatschappijen wist de Europese wetgeving tot nu toe te omzeilen. Die bedrijven onderwerpen hun werknemers aan het sociale zekerheidsstelsel dat wordt beschouwd als het minst belastend, ongeacht de woonplaats van het personeel.
Werkloosheidsuitkeringen voor zelfstandigen
De verordening schept ook duidelijkheid over de toegang tot werkloosheidsuitkeringen voor zelfstandigen die in het buitenland werken maar minstens eens per week naar hun thuisland terugreizen. In de tekst staat dat zelfstandigen die in een ander EU-land werken en daar bijdragen aan de werkloosheidsregelingen, en waarvan het eigen land voor hen geen sociaal vangnet heeft, bij werkloosheid een uitkering moeten ontvangen van het land waar zij voor het laatst werkten. Nederland en België behoren tot de landen zonder werkloosheidsuitkering voor zelfstandigen.
Achtergrond
Na een discussie van meer dan een jaar ging de Raad op 1 december 2011 met een gekwalificeerde meerderheid van stemmen akkoord met de actualisatie van verordeningen 883/2004 en 987/2009. Het Parlement heeft het standpunt van de Raad meegenomen in zijn amendementen met als doel overeenkomst te bereiken tijdens de eerste lezing.