Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

donderdag 5 juli 2012

Hoofdlijnennotitie afschaffing onbelaste reiskostenvergoeding

Met ingang van 1 januari 2013 zullen vergoedingen ter zake van woon-werkverkeer en verstrekkingen in de vorm van woon-werkverkeer in beginsel belast zijn. Een onbelaste reiskostenvergoeding is nog wel mogelijk voor zakelijke reizen. De woon-werkkilometers met de auto van de zaak zullen als privékilometers worden aangemerkt.

Overleg voor werkbare regeling
Weekers legt in zijn hoofdlijnennotitie uit waarom hij deze maatregel pas in het Belastingplan 2013 opneemt: "Deze tijd wil ik ook benutten voor overleg met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en bijvoorbeeld de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) om te komen tot een voor alle partijen werkbare regeling. Dit overleg is inmiddels in gang gezet." Omdat er nogal wat vragen bestaan over de verplaatsing van de maatregelen naar het Belastingplan 2013, gaat hij in op de technische vragen die bij de uitwerking van de maatregelen spelen.

Uitwerking herziening fiscale regime kosten van vervoer
Een eerste schets voor de uitwerking van de in de Begrotingsakkoord 2013 voorziene versobering van het fiscale regime voor de kosten van woon-werkverkeer bevat de volgende elementen:
  • Met ingang van 1 januari 2013 zullen vergoedingen ter zake van woon-werkverkeer en verstrekkingen in de vorm van woon-werkverkeer in beginsel belast zijn. Een onbelaste reiskostenvergoeding is nog wel mogelijk voor zakelijke reizen, niet zijnde regelmatig woon-werkverkeer. Hierbij wordt overigens opgemerkt dat niet in alle gevallen vergoedingen ter zake van en verstrekkingen in de vorm van woon-werkverkeer daadwerkelijk hoeven leiden tot belastingheffing. Onder de werkkostenregeling (hierna: WKR) kunnen dergelijke vergoedingen en verstrekkingen onbelast geschieden indien deze vergoedingen en verstrekkingen onder de vrije ruimte van de WKR worden gebracht.
  • Met ingang van 1 januari 2013 zal de reisaftrek in de Wet inkomstenbelasting 2001 worden afgeschaft. Het gaat hier om een (forfaitaire) aftrek van OV-reiskosten woon-werkverkeer voor zover deze niet of in geringe mate worden vergoed door de werkgever.
  • Met ingang van 1 januari 2014 zal de gerichte vrijstelling voor zakelijke reiskosten in de werkkostenregeling worden afgeschaft en zal de vrije ruimte in de WKR worden verhoogd met €600 mln oftewel 0,5%-punt waardoor de WKR vrije ruimte met ingang van 2014 2,1% bedraagt. IB-ondernemers hebben niet te maken met de WKR; voor hen zal er geen wijziging gelden ten opzichte van 2013. De definitieve uitwerking is mede afhankelijk van de resultaten van de evaluatie van de WKR.
  • Als gevolg van de afschaffing van de onbelaste tegemoetkoming in de kosten voor woon-werkverkeer - zal worden geregeld dat woon-werkkilometers met de auto van de zaak als privékilometers zullen worden aangemerkt.
Overleg voor definities en niet-beoogde effecten
Bij de uitwerking van de hiervoor genoemde elementen zijn er een aantal punten geconstateerd die nog een nadere uitwerking behoeven. Het gaat hier om de definitie van woon-werkverkeer, de overbrenging van het budget zakelijke reizen naar de vrije ruimte van de WKR, de waardering van verstrekt vervoer en het overgangsrecht. Ook de gevolgen voor de toeslagen vormt een punt van uitwerking; een bezuiniging op de toeslagen is door de fracties van de VVD, het CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie namelijk niet beoogd. In de augustusbesluitvorming zal worden bezien welke mogelijkheden er zijn om de niet-beoogde effecten te mitigeren.

Wat is woon-werkverkeer?
Weekers haalt twee mogelijke definities aan: Het zogenoemde 60-dagencriterium: Als er meer dan 60 dagen per jaar binnen 24 uur op en neer werd gereisd tussen de woonplaats en een bepaalde arbeidsplaats, of de definitie binnen de omzetbelasting: waar de reizen als woon-werkverkeer kwalificeren bij een in het arbeidscontract vastgelegd vast werkadres of als dat laatste ontbreekt een bedrijfsadres van de werkgever.

Overgangsrecht auto van de zaak
Het kabinet wil mensen die de auto leasen en mensen waarbij de auto op naam van de zaak staat, zoals bij veel zelfstandige ondernemers het geval is, tegemoet komen met overgangsrecht. Dit overgangsrecht is reeds op 25 mei aangekondigd en daarom zal voor het overgangsrecht ook bij die datum worden aangesloten. Wel zal ook voor deze situaties voor het woon-werkverkeer gedurende de overgangsperiode een beperkte bijtelling (25% van de normale bijtelling) die ziet op dat woon-werkverkeer, gaan gelden.

Er kan door de gebruiker van de auto een beroep worden gedaan op het overgangsrecht zolang de auto – ingeval de auto niet is geleased - op naam van de zaak staat of zolang het leasecontract loopt volgens de voor 25 mei afgesloten leaseovereenkomst. In lijn met het vorig jaar ingezette kabinetsbeleid is voor de maximale termijn dat het overgangsrecht van toepassing kan zijn, in grote lijnen aansluiting gezocht bij de gemiddelde leasetermijn, waardoor het overgangsrecht uiterlijk per 1 januari 2017 vervalt voor alle auto's.

Dit geldt ook voor de auto die op de ondernemingsbalans staat, waarmee wordt voorkomen dat oude auto's ongebruikelijk lang worden vastgehouden om de bijtelling voor het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer te kunnen ontlopen.

Overgangsrecht OV-abonnementen
Houders van OV-abonnementen mogen, zoland de OV-abonnement zijn aangeschaft voor 25 mei 2012, gedurende de tijd dat het abonnement geldig is hier nog onbelast mee reizen.

Bestelauto van de zaak
Woon-werkverkeer afgelegd met een bestelauto van de zaak zal, net als bij een personenauto van de zaak, bij de toets aan de grens van 500 kilometer gelden als privégebruik.

In situaties waarin twee of meer werknemers door de aard van het werk een bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken geldt ook hier de 'forfaitaire bijtellingsregeling'. Maar in deze situatie kan het moeilijk zijn de regeling individueel toe te passen. In dat geval kan een eindheffing worden toegepast voor het privégebruik. De eindheffing is op dit moment een vast bedrag van €300 per jaar per bestelauto. Omdat het woon-werkverkeer ook als privégebruik gaat gelden, kan de afweging worden gemaakt of deze regeling of dit bedrag aangepast zou moeten worden.

Verder is een punt van aandacht dat als werknemers met een bestelauto van de zaak geen bijtelling willen, zij hun bestelauto op het bedrijfsterrein van de werkgever achter zullen moeten laten. Volgens de branche gaat dat ten koste van de productiviteit omdat de werknemer dan altijd eerst met eigen vervoer naar het bedrijfsterrein van de werkgever moeten reizen voordat ze naar de klant kunnen gaan.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.