Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

donderdag 16 juni 2011

Stuurman via avondonderwijs

Met drie jaar lang vier lesavonden per week leidt het Centrum voor Volwassenonderwijs (CVO) in Deurne (Antwerpen) cursisten op tot stuurman of werktuigkundige in de koopvaardij of de offshore. De afgestudeerden verlaten de school met het certificaat Maritieme opleiding dek of motoren en voldoen tevens aan de STCW (internationaal geldende regels of Standards of Training, Certification and Watchkeeping).

Zij kunnen dan meteen inschepen als aspirant, zeg maar assistent van de officier-wachtoverste. Met de vereiste vaartijd van 12 maanden kunnen zij ook zelf als wachtoverste fungeren (2de stuurman of 2de werktuigkundige) op alle zeegaande vaartuigen, zonder beperking van tonnenmaat of vaargebieden.

De CVO-afgestudeerden verwerven met hun diploma een internationaal erkend vaarbevoegdheidsbewijs. Volgens de Europese Bologna-afspraken op het hoger onderwijs geldt het getuigschrift op operationeel niveau, voor eerste stuurman, gezagvoerder en hoofdwerktuigkundige is een diploma op managementniveau vereist. De cursussen zijn dan ook sterk praktijkgericht en omvatten naast de theoretische vakken ook praktijkonderwijs aan boord van eenheden van de overheidsrederij VLOOT. Die stages zijn overwegend tijdens de weekends en komen bovenop de uren avondonderwijs van 18.45 tot 22.00 uur.

Een greep uit het lessenrooster voor de afdeling Dek: scheepsveiligheid, zeevaartkunde, stabiliteit, instrumenten radar, zeemanschap, scheepsmanoeuvres, kaartpassen maar ook wiskunde en nautisch Engels. De afdeling Motoren focust op mechanica, elektriciteit, scheepsmotoren, warmteleer en koeltechniek, onderhoudswerken aan boord enz. De opleiding behelst ook simulatie, waarvoor wordt samengewerkt met de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen. Ook met andere maritieme centra wordt er samengewerkt.

Late lokroep
De instapdrempel voor het CVO is ook laag wat vooropleiding betreft: lager middelbaar, of de eerste drie jaar van het secundair onderwijs voltooid. Maar daar komt wel een medische keuring en het zwembrevet 50 m bij. Inschrijven kan in principe vanaf 16 jaar, maar de meeste kandidaten zijn tussen de 25 en de 50 jaar. In een deel van de publieke opinie leeft de indruk dat avondonderwijs zich hoofdzakelijk zou richten op laaggeschoolden, voor wie het CVO zowat het laatste-kans-onderwijs wordt, nadat ze in alle vorige opleidingen mislukten.

Nicole Brooymans, directeur van het CVO, steigert als ze met die opinie wordt geconfronteerd: ‘Niets is minder waar! De meeste van onze studenten hebben doorgaans al een diploma, soms zelfs van hoger onderwijs én beroepservaring in een of andere sector maar willen hun carrière een andere wending geven, willen herscholen of bijscholen of ze beantwoorden de lokroep van de zee, zoals dat heet. Want zeventig procent van de afgestudeerden, vooraf arbeiders, bedienden, werklozen maar ook hooggeschoolden, gaat achteraf ook effectief varen, hetzij in de koopvaardij, hetzij in de baggersector of de sleepvaart. Ook VLOOT neemt heel wat laureaten in dienst voor het bemannen van zijn loodstenders, dienstvaartuigen en sleepboten. Maar we hebben ook studenten die inschrijven louter uit interesse voor navigatie of zeemanschap.'

Eigen tempo
De leergang is modulair opgebouwd, wat de student toelaat om op eigen tempo zijn studies in de tijd te plannen en te zappen tussen de verschillende modules of deelvakken. Op die manier is de studie ook te combineren met een voltijdse job. Maar het hele curriculum kan in een tijdspanne van drie jaar worden afgewerkt. Na het eerste jaar verwerft de kandidaat al het getuigschrift Basic Safety (eerste hulp, brandbestrijding, veiligheid en overlevingstechnieken). Dat brevet geeft hem/haar de gelegenheid tijdens de vakantie vaartijd op te bouwen op schepen van een rederij naar keuze. Wie al ervaring of voorkennis heeft kan na een praktische en theoretische proef ook vrijstellingen voor bepaalde vakken krijgen.

De belangstelling voor maritieme opleidingen zit in België duidelijk in de lift. Waar de maritieme leergang bij het CVO in 2000 slechts 22 studenten telde, werden voor het schooljaar 2010-2011 al 72 cursisten ingeschreven, onder wie 38 nieuwe aspiranten. Een verdrievoudiging. De motivatie van de studenten blijkt vooral uit de slaagpercentages: voor het schooljaar 2009-2010 was dit circa 86% van de ‘financierbare cursisten', studenten die de lessen nog volgen op het moment dat 30% van de cursus al verstreken is.

Ook kapiteins
De opleiding wordt gedragen door vijftien docenten die werden geworven op basis van hun specifieke deskundigheid en ervaring in de maritieme sector, zoals loodsen, licentiaten nautische wetenschappen, kapiteins-ter-lange-omvaart (grote handelsvaart) en ingenieurs. Twee jaar geleden werd ook de aanzet gegeven voor een vervolgopleiding op HBO-5 niveau, met als bekroning een vaarbevoegdheidsbewijs op managementniveau, zonder hiervoor de gehele academische opleiding te moeten doorlopen. Het zou de houders ervan toelaten om ook te varen in de functies van eerste stuurman, kapitein en hoofdwerktuigkundige. Maar dit plan zit voorlopig in de la. Gegadigden kunnen die hogere graad wel al behalen in enkele Nederlandse instituten.

De maritieme opleiding van het CVO is ISO-gecertificeerd door Det Norske Veritas. Dat certificaat geldt eveneens voor alle cursussen en vestigingsplaatsen van het CVO Deurne, dus ook voor de leergangen talen, handel, bedrijfsbeheer, mechanica-elektriciteit die eveneens in avondonderwijs kunnen worden gevolgd. Het volwassenenonderwijs in België staat open voor iedereen met een vaste verblijfplaats in de EU. Voor buitenlanders gelden dezelfde betalingsvoorwaarden als voor Belgische ingezetenen.

Het inschrijvingsgeld wordt vastgesteld per module, maar er geldt een maximum-factuur van 1.200 euro, of 400 euro per jaar voor wie op alle modules inschrijft. Maar ook dit bedrag kan nog tot de helft worden teruggebracht door gebruik te maken van het systeem van opleidingscheques. Steungerechtigde werkloze cursisten, bestaansminimum-trekkers en gehandicapten genieten nog aanzienlijkere verminderingen. Uitgaven voor cursussen en boeken blijven steeds ten laste van de studenten.

De maritieme opleiding in avondonderwijs werd 25 jaar geleden opgericht op vraag van de SOB-sector, sleepvaart, offshore en baggervaart, om tegemoet te komen aan het schrijnend gebrek aan gekwalificeerd zeevarend personeel.

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.