Tysma|Lems is sinds 1953 een vertrouwd partner voor alle fiscale zaken (waaronder het opstellen van aangiften inkomstenbelasting) en voor advisering indien u als werknemer naar het buitenland wordt uitgezonden of vanuit het buitenland in Nederland komt te werken.

U bent eveneens bij ons aan het juiste adres als u meer fiscale informatie wenst over immigratie of emigratie, de 30%-regeling, uw sociale zekerheid en belastingplicht in Nederland bij grensoverschrijdende arbeid, etc.

Tegenwoordig staan wij diverse ondernemingen bij met vragen over het uitzenden van personeel naar het buitenland of het aantrekken van personeel vanuit het buitenland.

Translate this blog into another language!

Dutch English French German Spain Italian Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

vrijdag 2 september 2011

Inklapbare kunststof container klaar om wereld te veroveren

Een door het Nederlandse Cargoshell ontwikkelde inklapbare kunststof zeecontainer kan het containervervoer een stuk efficiënter maken. De gepatenteerde container wordt 19 en 20 september gecertificeerd door Germanische Lloyd en 31 oktober door minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu worden gepresenteerd in Rotterdam.

Directeur en ontwikkelaar René Giesbers van Cargoshell ziet goede kansen voor de container, die ingeklapt maar een kwart van de ruimte inneemt van een stalen container. ‘Momenteel vervoert 30% van de trucks op de A15 lege containers. Als die trucks vier keer zoveel meenemen scheelt dat aanzienlijk in de drukte en de CO2-uitstoot. Ook schepen en treinen vervoeren veel lege containers. Wereldwijd wordt zo jaarlijks 20 miljard dollar aan lucht vervoerd. Ook de terminals kunnen met de inklapbare container ruimte besparen.'
De kunststof klapcontainer is 15% lichter als een stalen exemplaar. ‘Dat scheelt 350 tot 400 kilo per teu', zegt Giesbers. ‘Een schip met kunststof containers is dus minder zwaar. Maersk ontwerpt nu al schepen met een capaciteit van 18.000 teu. Dan heb je het over 7,2 miljoen kilo minder gewicht.'

Een bijkomend voordeel van kunststof is de betere isolatie. ‘Een stalen container wordt van binnen vochtig door condensatie. Een kunststof container heeft daar veel minder last van. Dat maakt kunststof containers geschikter voor het vervoer van voedingsmiddelen, zoals koffie, rijst en bananen.'

Een vierde voordeel is de mogelijkheid transponders en track- & trace-systemen in de container te plaatsen. ‘Kunststof laat immers radiostraling door.'

Standaard maat
De maten van de container zijn gestandaardiseerd. ‘De container kan in combinatie met stalen containers worden gebruikt', zegt Giesbers. ‘De container wordt door Germanische Lloyd op dezelfde manier getest als een stalen zeecontainer. Er wordt 350.000 kilo op de bovenkant gezet, wat overeen komt met het gewicht van negen volle zeecontainers. De container wordt ook getest op bestendigheid tegen zijwaartse druk, zoals die op een slingerend schip optreedt. Verder worden er trekproeven gedaan. De container voldoet straks aan alle eisen. Wij zijn de eerste die een ISO-certificering op een kunststof container hebben. Maar het gaat dan ook om hoogwaardige kunststof. De wanden zijn van glasvezelversterkt kunstof-composiet met isolatiemateriaal.

Gladde wanden
De container heeft gladde wanden. ‘Het prototype had nog geribbelde zijwanden, zoals de stalen zeecontainer, maar dat heeft geen zin. Bij staal zorgt een geribbeld oppervlak voor extra sterkte.' Het gewicht van op de bovenzijde gestapelde containers wordt gedragen door een frame van kozijnen. Het rust niet op de wanden. De vloer van de container is eveneens van kunststof. ‘Hij is dus niet van hout, zoals bij de huidige containers. Wel is de vloer minder glad dan de wanden om uitglijden te voorkomen. Voordeel van een composiet vloer boven een houten is dat er zich geen bacteriën of ongedierte in nestelen, wat bij houten vloeren wel kan gebeuren.'

De kunststof container moet gemiddeld 10 jaar mee kunnen gaan, net als een stalen exemplaar. ‘De container is bestand tegen alle klappen die een zeecontainer te verduren krijgt', zegt Giesbers. ‘We zijn er bij het ontwerp vanuit gegaan dat een container af en toe stuitert als hij wordt neergezet en tijdens laden en lossen tegen andere containers stoot. Alles is natuurlijk kapot te krijgen, maar deze container kan evenveel hebben als een stalen.'

Snel inklapbaar
De container kan binnen een minuut door één persoon worden ingeklapt. Om de container in te klappen moet een met het frame verbonden juk, door een vorkheftruck of kraantje een stukje omhoog worden getrokken. ‘Dat kan door een haak aan het bevestigingspunt in de bovenkant vast te maken en even te trekken, waarna de container als een boodschappenkrat in elkaar klapt. De zijwanden bestaan uit twee delen of kozijnen, één boven en één onder. Om de container in te klappen trekt het juk de twee onderste kozijnen naar binnen en volgen de bovenste. De voordeuren en de achterwand vallen vervolgens ook naar binnen.' Wanneer de container helemaal is ingeklapt vallen de kozijnen in een slot, zodat de container niet meer kan uitklappen. Kozijnen en scharnieren zijn gemaakt van hoogwaardig aluminium, net als de cornerblokken op de hoeken om de twistlocks op vast te zetten.

Vier patenten
Giesbers werkte ruim drie jaar aan de ontwikkeling van de klapcontainer. ‘In juni 2009 hebben we een prototype gepresenteerd om de interesse te peilen. We kregen duizenden positieve reacties, waarop we besloten de container door te ontwikkelen.' Om het concept te beschermen zijn vier wereldwijde patenten genomen op de essentiële onderdelen van de klapcontainer. ‘Anders kun je er beter niet aan beginnen, dan worden ze morgen in China nagemaakt.' Hoeveel bedrijven van plan zijn de nieuwe container te bestellen kan Giesbers niet zeggen. ‘Maar er zijn wereldwijd 27 miljoen zeecontainers in gebruik, die gemiddeld 10 jaar meegaan. Jaarlijks moeten er 2,7 miljoen worden gebouwd. Wanneer wij daar 10% van mogen bouwen gaat het al om enorme aantallen.'

De stalen container ontketende 50 jaar geleden een logistieke revolutie en sindsdien is weinig aan het concept veranderd. ‘De transport- en havenwereld is vrij conservatief en innoveert te weinig. Maar voor dit product is belangstelling. De mensen in de transportwereld moet de voordelen en mogelijkheden gaan zien die dit nieuwe stuk gereedschap biedt.'

De nieuwsberichten op deze site per e-mail ontvangen?

Wilt u ook de berichten op deze site per e-mail ontvangen? Typ uw e-mailadres in onderstaande balk in. Zodra u uw e-mailadres heeft ingevuld en op de 'Graag!'-button heeft geklikt, opent er een popup-menu (Feedburner). Deze is in de Engelse taal. Om spam te voorkomen dient u de tekst over te typen in de lege box en daarna te klikken op 'Complete Subscription Request'.

In uw mailbox ontvangt u nu een bevestigingsmail. Hierin is een link opgenomen. U moet op deze link klikken om definitief te bevestigen dat u de berichten van Tysma|Lems wenst te ontvangen! Ontvangt u geen e-mail van Feedburner? Check uw spamfolder!

Populaire berichten

Zoekt u iets op deze site?

x

In de offshore gewerkt? Of (als zeevarende) buiten Nederland gewerkt?

Voor wie?
Als u in de jaren 1989 t/m 1991 als ingezetene gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat, bewaart u dan alle bescheiden die u nog over deze jaren heeft ontzettend goed! Ditzelfde geldt voor diegene die (als zeevarende) buiten Nederland werkzaamheden heeft verricht in de jaren 1989 t/m 1996. Of voor degene die als niet-ingezetene tot 1 januari 2012 gewerkt heeft op het Nederlandse gedeelte van het continentale plat.

Waarom?
Bij het vaststellen van de hoogte van uw AOW kunnen uw bescheiden het positieve verschil maken bij het berekenen van een eventuele korting op de hoogte van uw AOW. In sommige gevallen kan volledige korting voorkomen worden!

Wanneer van belang?
Zodra de hoogte van uw AOW (tussentijds) wordt vastgesteld kunnen deze documenten van pas komen.

Meer info via dit blog, de site www.tysmalems.nl en www.AOWclaim.nl.

Ook een interessant bericht voor deze nieuwspagina?

Heeft u ook een interessant bericht over belasting, zeevaart, offshore, etc.? Laat het gerust weten! Wellicht wordt uw bericht ook geplaatst. Uw bericht kunt u zenden aan info@tysmalems.nl o.v.v. 'Bericht voor nieuwspagina'.

Buiten Nederland gewoond en/of gewerkt? Check AOWclaim.nl! Of bel + 31 (0) 10 - 412 12 25 voor meer info.