Berdowski kondigde ook aan dat Boskalis zich gaat concentreren op zes geografische regio's: Noordwest-Europa, Zuid- en West-Afrika, Brazilië, Midden-Oosten, Zuidoost-Azië en Australië, waar een sterke groei in de olie- en gasindustrie wordt verwacht. In deze gebieden wil Boskalis een breder scala aan activiteiten aanbieden. Zo zou in Australië de kernactiviteit baggeren kunnen worden uitgebreid met terminal- en heavylift-diensten en ziet het bedrijf in Brazilië mogelijkheden om de huidige havensleepdiensten uit te breiden met baggeren, transport en heavy lift.
Stagnatie
Vorige maand maakte Boskalis bekend in 2010 een recordwinst van 311 miljoen euro te hebben geboekt, maar de onderneming waarschuwde tevens dat de resultaten van 2010 niet zullen worden geëvenaard in ‘overgangsjaar' 2011. Belangrijkste oorzaken: druk op volumes en marges door een stagnatie van de vraag en een toename van de capaciteit. Berdowski blijft positief, vooral door grootschalige investeringsplannen in de olie- en gasindustrie.
‘Boskalis is nu actief in zo'n 65 landen, we hebben 40.000 mensen in dienst en een vloot van 1100 eenheden. Daarvan zijn er 700 van ons en 400 van Smit, dat vorig jaar werd overgenomen. Om onze activiteiten te versterken hebben we een vlootinvesteringsprogramma opgezet van circa een miljard euro. We zullen de megahopper WD Fairway, die in maart 2007 in China werd aangevaren door een containerschip, weer in de vaart brengen. Vervolgens zullen we drie competitieve, kleinere hoppers laten bouwen. Een aantal van onze jumbocutters raakt verouderd. Vandaar dat we de komende drie jaar ook in dit deel van de vloot willen investeren. In 2011 zal de Taurus II worden omgebouwd tot megacutter. Daarnaast zullen wij een verouderde jumbocutter vervangen door een nieuwe, zelfvarende megacutter.
'Wanneer opnieuw wordt begonnen met grootschalige landaanwinningprojecten in Singapore, zullen we investeren in enkele zelfvarende mega-sandcarriers. Hiervoor worden tankers omgebouwd, zodat deze kosteneffectief grote hoeveelheden zand over lange afstanden kunnen vervoeren.'
Verder gaat Boskalis investeren in een valpijpschip en een hybride rock dumping/cable laying vessel vanwege de groei van de energiemarkt. Het valpijpschip komt begin 2012 in de vaart. Omdat een aanzienlijk aantal nieuwe terminalcontracten wordt verwacht is het voornemen om hiervoor ook nieuwe sleepboten te laten bouwen. Binnen de joint venture Asian Lift Singapore wordt verder een grote drijvende bok gebouwd. In de Braziliaanse groeimarkt is eveneens ruimte voor nieuwe sleepboten. Ook investeert Boskalis in apparatuur voor saturation diving, om deze duikactiviteiten in meer regio's te kunnen aanbieden.
Optimaliseren
Boskalis wil verder de samenhang van de activiteiten optimaliseren. Een mogelijk samengaan van dochter Smit Terminals met Lamnalco, waarin Boskalis een belang van 50% houdt, krijgt de komende tijd meer aandacht. Zowel Smit Terminals als Lamnalco heeft het ondersteunen bij het aan- en afmeren van olie- en gastankers als kernactiviteit. Ook zal Boskalis zich de komende jaren richten op uitbreiding van de activiteiten, zoals de aanleg van bekabelingsinfrastructuur en de ontmanteling van olieplatformen. Maar ook in ander opzicht sluit Berdowski groei niet uit. ‘We hebben een open oog voor acquisities waarmee een mondiale nichepositie kan worden verkregen. We stellen ons daarnaast open voor consolidatiemogelijkheden in de markten van baggeren, havensleepdiensten en terminaldiensten.'