Voor het Loodswezen van de Rotterdamse haven is het een bijzondere en nauwkeurige operatie. Het schip steekt zo diep dat de ligplaats aan de Ertskade een extra beurt heeft gekregen met de baggerstofzuiger. Eenmaal aan de kade moet er snel gelost worden want de aanlegplek is precies op diepte uitgebaggerd.
Door de harde wind is de aankomst een dag uitgesteld. De verwachting is dat de bulkcarrier zaterdagmiddag om half twee de pieren tussen Hoek van Holland en de Europoort bereikt. De beste plek om de Vale Rio te zien is vanaf de pier in Hoek van Holland.
Loods aan boord
Vijftien kilometer voor de kust begint de vaartafbouw met gecontroleerd remmen. Twee loodsen worden per helikopter aan boord gebracht om dat te begeleiden. "Als het schip zeven kilometer per uur vaart, worden de sleepboten vastgemaakt", vertelt geulloods Joost Leenhouts. De huidige weersomstandigheden zorgen voor extra golven en deining. Daar zit zoveel energie in waardoor dit soort grote schepen gaan slingeren. "Als een bulkschip 6° gaat slingeren, dan heb je al een diepgangvermeerdering van ruim drie meter en dan zou het schip de bodem raken", aldus Leenhouts. Vandaar dat de aankomst wordt uitgesteld.
De Vale Rio arriveert met 386.000 ton ijzererts bestemd voor de Duitse autoindustrie. De hoeveelheid erst is gelijk aan 19.300 vrachtwagens. Het vervolgtransport gaat via de binnenvaart naar het Duitse achterland.