,,Vanuit exploratie, zoals het vervoer van boorplatforms, willen wij steeds meer richting productie(platforms) en vooral verwerking schuiven. Indien een oliemaatschappij een raffinaderij laat bouwen, vervoeren we niet alleen de onderdelen vanuit de fabriek maar verzorgen de gehele logistieke dienstverlening inclusief de inhuur van het wegvervoer. We worden zo minder afhankelijk van de economie en kunnen bovendien een hogere marge realiseren”, aldus Goedée.
De topman benadrukt dat Dockwise zich afgezien van de omvang van de vloot ook met de grootte van zijn topschepen van de concurrenten onderscheidt. ,,De vraag naar olie en gas neemt nog altijd toe, vooral vanuit opkomende landen als China en India. Het aanbod blijft hierbij achter en dat dwingt de maatschappijen om naar verder afgelegen gebieden en in dieper zeewater te boren. Dit vergt almaar grotere platforms en schepen om deze te kunnen vervoeren. Daarom laten we nu ook een schip verbouwen en hebben we $240 miljoen geïnvesteerd in de Dockwise Vanguard, die eind dit jaar in de vaart komt en waarvoor al een paar grote projecten zijn binnengehaald.”
Om in een klap naar het gewenste 50%-omzetaandeel uit langlopende contracten te komen, bracht Dockwise twee weken geleden een bod uit op Fairstar. Hoewel de Nederlandse concurrent met een beursnotering in Oslo het bod van 9,30 Noorse kroon als te laag van de hand wees, denkt Goedée sterk te staan. ,,Fairstar sleepte in de afgelopen jaren enkele grote contracten binnen, maar de beurskoers kwam nauwelijks van zijn plaats. Beleggers delen namelijk de door de accountant uitgesproken zorgen over de zwakke financiële positie. De grootaandeelhouders van Fairstar met een totaal belang van 54% zijn zodoende blij met ons en reeds akkoord met het bod.”
Vrijwel eensgezind tonen analisten zich ook positief over de stap die Dockwise wil zetten, mede omdat deze gepaard gaat met een emissie van aandelen van in totaal $300 miljoen waardoor de financiële positie duidelijk versterkt wordt. Van groot belang is dat grootaandeelhouders als HAL en Project Holland Fonds al hebben toegezegd dit bedrag grotendeels voor hun rekening te willen nemen.
Goedée meent dat de teleurstellende koersontwikkeling sinds de gang naar de Amsterdamse beurs eind 2009 niet representatief is voor het langetermijnpotentieel voor de aandeelhouders. ,,De economische neergang heeft ons duidelijk geraakt, mede door de komst van diverse gelegenheidsconcurrenten wegens de zwakte in hun traditionele markten. Onze afhankelijkheid van cyclische kortetermijncontracten neemt echter duidelijk af, wat terug te zien is in de orderportefeuille voor de komende drie jaar. Meer stabiliteit maakt het ook beter mogelijk om dividend uit te keren. We zullen dat over het jaar 2013 serieus in overweging nemen mits onze ratio’s aan de daarvoor gestelde doelstellingen voldoen.”