Het getuigt van frisse ondernemerszin dat mediatycoon Rupert Murdoch nu een nieuwe poging wil doen met voetbalrechten geld te verdienen. Zijn kansen lijken ook beter dan van zijn voorgangers. Door de digitale ontwikkeling is het veel eenvoudiger geworden om klanten te bereiken, terwijl vroeger kabelmaatschappijen bijvoorbeeld een monopolie op de televisie bezaten. Bovendien heeft Murdoch de kennis en het geld om de betaalzender te professionaliseren.
Het wekt uiteraard bevreemding dat de voetbalclubs zaken willen doen met een ondernemer die onder vuur lag wegens ongeoorloofde afluisterpraktijken. Ook de soms platte commerciële aanpak van zijn kranten en tv-zenders zal mogelijk botsen met de Nederlandse televisiesmaak. Dat de voetbalclubs desondanks deze stap durven te zetten, is uiteindelijk hun eigen zaak.
Later tijdstip
Voor de uitzending van samenvattingen van voetbalwedstrijden dreigt mogelijk verplaatsing naar een later tijdstip. De NOS, die nu de samenvattingen zondagavond om zeven uur uitzendt, zal daardoor mogelijk afhaken. Enkele politieke partijen maken zich zorgen over deze verschuivingen. Maar er is geen maatschappelijke noodzaak om in te grijpen als de wedstrijden pas om tien uur bij bijvoorbeeld SBS op het scherm verschijnen. Als de commercie wil betalen, wacht voor de belastingbetaler zelfs een meevaller. De publieke omroep bespaart geld en gemeentes hoeven noodlijdende clubs minder snel te helpen.