Taak
“Onze taak is om de commandant met informatie en inlichtingen te ondersteunen bij de voorbereiding en uitvoering van zijn opdracht”, vertelt majoor Chris Sievers, de commandant van het team. Een gebiedsverkenning om onbekende schepen te detecteren en te onderzoeken op mogelijke piratenactiviteiten, vormde de eerste taak. Bijzonderheden deden zich niet voor. “Ook in deze hitte, toch zo’n 45 graden, heeft het systeem zich prima gehouden en hebben we geen problemen ondervonden”, zei een van de operators.
Bewijs
De ScanEagle, met een spanwijdte van ruim 3 meter, kan vanuit de lucht verdachte schepen in de gaten gehouden en bewijs verzamelen over activiteiten van mogelijke piraten. Het systeem kan ruim 16 uur vliegen en beschikt over een daglicht- of infraroodcamera, waarmee videobeelden live worden doorgezonden. Een lanceerinrichting schiet het toestel af en een haak, aan een paal bevestigd, vangt het vliegtuigje op bij de landing.
Missie
Het amfibisch transportschip Hr. Ms. Rotterdam patrouilleert op het ogenblik in de Golf van Aden. Het 166 meter lange zogenoemde Landing Platform Dock is sinds 4 augustus het vlaggenschip van Ocean Shield. Deze operatie staat onder commando van de Nederlandse commandeur Ben Bekkering. Op het schip bevinden zich ruim 350 bemanningsleden van de marine, maar ook van de landmacht, luchtmacht en marechaussee. Doel van de missie is het aanpakken van piraterij-activiteiten, het patrouilleren in de Golf van Aden, het beveiligen van schepen en het aanhalen van de banden met internationale partners.